Den Bosch Politiek | Minder geld voor huishoudelijke hulp

Minder geld voor huishoudelijke hulp
06-Aug-2014 23:40

Leestijd 2 minuten



Mensen die niet in staat zijn om bepaalde huishoudelijke taken uit te voeren, kunnen hiervoor hulp krijgen van de gemeente. De gemeente krijgt daarvoor geld van het Rijk. Door bezuiniging bij het Rijk krijgen de gemeenten dit jaar al minder geld (voor 's-Hertogenbosch is dat € 700.000) en volgend jaar wordt het budget met nog een 40% gereduceerd. Dit betekent dat ook de gemeente moet bezuinigen op huishoudelijk hulp.
De gemeente hanteert het principe dat mensen in een schoon en leefbaar huis moeten kunnen wonen. Daarom kijkt de gemeente vooral naar wat mensen zelf kunnen of dat het mogelijk is om mantelzorgers in te zetten. Als dat niet toereikend is om voor een schoon en leefbaar huishouden te zorgen, dan kan er huishoudelijke hulp worden verstrekt.
De gemeente besteedt de huishoudelijke hulp aan instellingen die deze kunnen leveren. Op dit moment heeft de gemeente contracten met 3 leveranciers van huishoudelijke zorg (IVT, Tzorg en Patein-Vivent). Met hun is afgesproken dat zij dit jaar gemiddeld 2,5 uur per cliënt mogen leveren tegen een tarief van € 22,50 en volgend jaar 2 uur tegen € 22,-. De gemeente gaat daarbij uit dat er niet wordt geconcurreerd op prijs, maar op kwaliteit. De verleners van huishoudelijke hulp dienen in gesprekken met cliënten te komen tot afspraken die leiden tot minder huishoudelijke hulp. In een aantal gevallen bleken uitvoerenden van de huishoudelijk hulp ook sociale taken te verrichten (bijvoorbeeld samen een kopje koffie drinken). Dit zal niet langer mogelijk zijn. Het monitoren dient een continue proces te zijn, want de situatie van een cliënt kan verslechteren (meer hulp nodig) of juist verbeteren (minder hulp). De meeste cliënten hebben begrip voor de aanpassing en zijn over het algemeen positief over de geleverde hulp (een beoordeling van 7,5 op 10).
IVT en Tzorg hebben aangegeven dat beloning voor het uitvoerend personeel is in te passen. Patein-Vivent geeft aan dat het salaris omlaag zou moeten. Dit omdat deze organisatie nu al meer zou betalen. De oorzaak zou er in liggen dat Patein-Vivent meer cliënten heeft met een zwaardere indicatie. Hoewel de aanbieders van huishoudelijk niet kunnen garanderen dat er personeel moet worden ontslagen, proberen ze bij cliënten zo min mogelijk wisseling te hebben van personeel.
Uit onderzoek is gebleken dat de klachtenprocedure niet duidelijk is. De gemeente gaat nu bekijken hoe dit is te verbeteren. Als cliënten niet tevreden zijn, wordt een gesprek aangegaan om uit te vinden wat er fout gaat. Ook gaat ze kijken hoe de respijtregeling voor mantelzorgers kan worden verbeterd. Nu leveren mantelzorgers maximaal 4 uur huishoudelijke zorg per week. Hierbij wordt wel een verzwaring waargenomen, vooral bij cliënten van wie de gezondheid achteruit gaat. 30% van de mantelzorgers kan geen beroep doen op anderen om bij te springen.
De contracten met de 3 verleners van huishoudelijke hulp loopt tot en met 2016. Alleen in geval van faillissement (zoals die dreigde bij Patein-Vivent) of in geval onvoldoende kwaliteit, zal de gemeente de contracten aanpassen.

Auteur: Alfred Heeroma

1619 keer werd dit bericht gelezen
Documenten:
Raadsinformatiebrief monitor huishoudelijk hulp 2014
Raadsvoorstel tariefstelling huishoudelijke hulp 2014-2016
Vragen over mogelijk faillissement Huishoudelijke hulp organisatie