Drie raadsleden en wethouder benoemd 09-Sep-2025 20:32
Leestijd 2 minuten
Vandaag zijn er drie nieuwe raadsleden benoemd in de gemeenteraad. Steven Elders volgt Rene van den Kerkhof als raadslid voor D66 op. Van den Kerkhof is verhuisd naar Valkenswaard en mag daarom geen raadslid in Den Bosch meer zijn. Hij zat sinds 2014 in de gemeenteraad. Burgemeester Mikkers benoemde zijn kwaliteit voor verandering vooral door het mogelijk maken van hoogbouw. Van den Kerkhof gaf aan plezierige herinneringen te hebben aan de gesprekken met mensen in dorpen en wijken.
Ton van der Leest volgt Freek van Genugten op als raadslid voor het CDA. Van Genugten wordt burgemeester van de gemeente Nuenen. Hij zat sinds 2018 in de gemeenteraad, maar was sinds 2015 ook commissielid. Burgemeester Mikkers typeerde hem als persoon die graag mensen helpt. Ook zijn wij-gedachte om te werken aan een samenleving werd genoemd door Mikkers.
Paul van der Krabben van Bosch Belang werd ook toegesproken door burgemeester Mikkers. Met 47 jaar is hij historisch gezien het langstzittende raadslid ooit in Den Bosch. Hij is daarmee hij de nestor van de gemeenteraad en Mikkers waardeerde de wijze waarop hij die rol heeft vervuld. Hij wees er ook op dat de kiezers hem vertrouwen gaf om als volksvertegenwoordiger. In 1997 ontving hij al een koninklijke onderscheiding als Officier in de Orde van Oranje Nassau. Als waardering voor zijn inzet kreeg hij de Stadspenning van 's-Hertogenbosch.
Van der Krabben gaf aan eerst 15 jaar als lid van het CDA in de gemeenteraad gezeten te hebben en daarna namens Bosch Belang. Hij vindt het belangrijk om elkaar wat te gunnen. Hij waardeerde ook de wijze waarop de Bossche raad functioneert. Na zijn toespraak kreeg hij een uitbundig applaus.
De vertrekkende leden kregen als eerste een nieuw cadeau. De gemeente heeft gekozen voor een Jeroen Bosch uil en een mok met beeltenis van het bestuurscentrum.
Wethouder Mike van der Geld (D66) is vertrokken vanwege het aanvaarden een functie in Oss. Hij wordt opgevolgd door Mariève Craste. Hiervoor moest de gemeenteraad stemmen. Ze kreeg 37 stemmen (= unaniem) en kon daarmee benoemd worden als wethouder. Ze was raadslid en moest daarmee vervangen worden en werd opgevolgd door Arthur Cremers.
Naast de benoeming van de drie raadsleden en wethouder werden er ook nieuwe voorzitter en vice-voorzitter van het presidium benoemd omdat deze werden vervuld door twee vertrekkende raadsleden. Bram Roovers (SP) als voorzitter en Bilal El Amraoui als vice-voorzitter werden bieden unaniem benoemd.
Vandaag keerde ook Ninja Verrijt (Rosmalens Belang) weer terug na een tijd afwezigheid vanwege ziekte. Daarmee vervalt de functie van raadslid Remco Kitslaar die haar tijdelijk verving.
Auteur: Alfred Heeroma
124 keer werd dit bericht gelezen
Den Bosch Politiek | Drie raadsleden en wethouder benoemd