Elders fractievoorzitter D66
27-Mar-2026 11:04
Leestijd 1 minuut
Nu de gemeenteraadsverkiezing voorbij is, wordt ook duidelijk wie er vanaf 1 april in de fracties gaan zitten. Elke fractie heeft ook een fractievoorzitter en de D66-fractie heeft unaniem gekozen voor de 26-jarige Steven Elders. Hij stond op plek vier op de kandidatenlijst en volgt de huidige fractievoorzitter Bilal El Amraoui op.
Elders zit sinds 2022 in de gemeenteraad en is ook commissielid. Hij was ook campagneleider tijdens de afgelopen verkiezing. Elders: "Het is een grote eer om deze rol op me te nemen. Ik kijk ernaar uit om samen met de fractie te werken aan de opgaven waar onze stad voor staat, met een helder D66-geluid."
Op dit moment is D66 samen met GroenLinks-PvdA bezig een coalitie samen te stellen. De kans is dan groot dat huidig wethouder Mariève Craste haar functie mag vervolgen. Craste: "Met Steven kiest de fractie voor een bevlogen, enthousiast en talentvolle aanvoerder. Met zijn kennis en ervaring is hij de juiste man op de juiste plek."
Dat Bilal El Amraoui niet opnieuw fractievoorzitter wordt vindt hij niet alsof hij is gepasseerd is: "Ik was in augustus de logische persoon om fractievoorzitter te worden. Steven heeft ambities die ik niet heb. Daar ga ik niet voor liggen en ik heb dus ook binnen de fractie op hem gestemd. Bovendien heb ik een goede en drukke baan als fiscalist."
Als D66 in de coalitie komt, dan zal het mogelijk twee wethouder mogen leveren. Craste is de eerste kandidaat. Bilal El Amraoui sluit een functie als wethouder niet uit, maar vindt wel dat de beste kandidaat op die plek hoort en daar gaat de hele fractie over.
Auteur: Alfred Heeroma
73 keer werd dit bericht gelezen

