GroenLinks PvdA kiest voor duo fractievoorzitterschap
27-Mar-2026 15:41
Leestijd 1 minuut
De fractie van GroenLinks-PvdA heeft gekozen om in de gemeenteraad te komen met twee fractievoorzitters. Femke Hoekstra Wittebol was de afgelopen periode fractievoorzitter van de PvdA en gaat nu samen met GroenLinks raadslid Hessel Bos de fractie leiden.
Bos en Hoekstra hebben de taken verdeeld. Hoekstra wordt het eerste aanspreekpunt naar buiten en wordt woordvoerder binnen de commissie bestuur op financiën, veiligheid en asiel, en op zorg, werk en cultuur.
Bos is eerst aangewezene op de organisatie van de fractie en neemt de portefeuilles mobiliteit, bestuurlijke vernieuwing, arbeidsmarkt en nieuwe economie voor zijn rekening.
De nieuwe fractie voorzitters: "Wij vinden dat het tijd is om het anders te doen. Omdat de opgaven in onze stad en dorpen, de verantwoordelijkheid in de raad als een van de grootste fracties, het smeden van een nieuw team én zichtbare politiek met en voor mensen een stevige tijdsinvestering vraagt."
Huidig wethouder en lijsttrekker bij de partij: "Met Femke en Hessel kiezen we voor ervaring, inhoud en energie. Voor een tweespan wat elkaar fantastisch aanvult: Femke haar zichtbaarheid in de raad en nabijheid in de samenleving, Hessel zijn organisatorische en strategische vaardigheden. Met zo'n grote fractie, zulke belangrijke maatschappelijke uitdagingen, zoveel werk in de raad, in de wijken en dorpen vind ik geweldig nieuws dat we op dubbele kracht kunnen rekenen."
De partij wil werken aan een eerlijk, sociaal en groen Den Bosch en verwachten dit met deze fractie te kunnen bereiken.
Auteur: Alfred Heeroma
93 keer werd dit bericht gelezen

