Houda Hamel Tanyaui nieuw raadslid
27-Mar-2026 16:05
Leestijd 1 minuut
Houda Hamel-Tanyaui deed voor GroenLinks-PvdA mee aan de gemeenteraadsverkiezing en werd gekozen. Zonder het door te hebben werd ze daarmee de eerste vrouw met een Marokkaanse achtergrond. Toen iemand dat tegen haar zei, was ze wel enigszins verbaasd.
Ze werkt als manager bij de vrouwenopvang, maar is ook actief in De Kruiskamp waar ze kinderen begeleidt die vastlopen in het systeem. Bij de vrouwenopvang komen ook vrouwen die vastlopen, dus ervaring op dat gebied ontbreekt zeker niet. Het zal dan ook een onderwerp zijn dat ze zeker naar voren wil brengen in de gemeenteraad. Ze zegt: "Ik wil een stem zijn voor de mensen die het moeilijkst worden gehoord."
Dat ze een Marokkaanse achtergrond heeft, vindt ze niet zo belangrijk, al kan ze wel een spreekbuis zijn voor die gemeenschap: "Het gaat erom dat er verschillende perspectieven aan tafel zitten. Anders blijf je systemen houden die zijn ontworpen door en voor dezelfde groep mensen."
Werken in buurten vindt ze belangrijk. Ze is dan ook regelmatig te vinden in De Kruiskamp en Hambaken. "Veel mensen hebben goede ideeën voor hun buurt, maar komen niet door de muren van 'wie kent wie' heen." Nu ze raadslid wordt, kan ze wellicht wat van die muren openbreken.
Auteur: Alfred Heeroma
76 keer werd dit bericht gelezen

