Aanleggen glasvezel
23-Jun-2024 16:24

Leestijd 1 minuut

glass-fiber.png title =
de gemeente sluit een overeenkomt om aantal industrie terreinen te voorzien van glasvezel.
Fotograaf: RosZie - Bron: Pixabay

Er komt steeds meer glasvezel voor dataverkeer in Den Bosch. De gemeente gaat nu samenwerken met Glaspoort (joint venture ABP en KPN) om een aantal industrieterreinen te voorzien van glasvezel. Dit biedt ook de mogelijkheid om een gedeelte van Othen te voorzien van glasvezel. Er is ook gekeken of Maliskamp meegenomen kon worden, maar die buurt ligt te ver van de geplande projecten.

De gemeente moet hiervoor nog wel een overeenkomst met Glaspoort tekenen. Dit betekent niet dat glaspoort de vrije hand krijgt om de glasvezels aan te leggen, want per project zal een vergunning aangevraagd moeten worden. Om de kabels aan te leggen moet immers de weg worden opengebroken. De gemeente probeert de aanleg zoveel mogelijk te combineren met andere werkzaamheden, maar dat zal niet altijd mogelijk zijn.

Bij het leggen van kabels kan de gemeente desgewenst alvast een lege kabelbuis laten neerleggen. Dit heeft nut als de gemeente denkt in de toekomst een eigen netwerk aan te leggen. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn bij het plan van Brabantring (een apart netwerk van provincie en gemeenten dat in ontwikkeling is). Bij zo'n lege kabelbuis hoeft er alleen maar glasvezel doorgetrokken te worden en hoeft niet de straat opengelegd te worden.

De overeenkomst moet voldoen aan geldende afspraken en regelgeving. Wanneer de overeenkomst wordt ondertekend, is nog niet bekend. Wel hoopt de gemeente dat Glaspoort al in het derde kwartaal van dit jaar kan beginnen met de aanleg.

Glaspoort is verantwoordelijk voor communicatie over de aanleg en gebruik van de glasvezel.

Auteur: Alfred Heeroma

1359 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Aanleggen glasvezel