Aanpak UF schuim
30-Apr-2026 20:18
Leestijd 2 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Eind februari bracht onderzoeksprogramma Zembla naar buiten dat UF-schuim, dat gebruikt wordt bij isolatie van woningen, gezondheidsschade kan veroorzaken. Op 24 februari adviseerde de GGD om het schuim niet meer te gebruiken. De woningen waarbij al geïsoleerd is met het het UF-schuim worden nu gecontroleerd, maar dat neemt de onrust bij bewoners niet weg. Een echte oplossing is er nog niet en tot die tijd moet met noodmaatregelen aan tijdelijke oplossingen gewerkt worden.
UF staat voor Ureum Formaldehyde. Het is een schuim dat in de spouwmuur wordt gespoten en vervolgens uithardt. Bij dat uitharden komt formaldehyde vrij waarvan bekend is dat het kanker kan veroorzaken. Daarnaast kan het ook zorgen voor hoofdpijn, irritatie aan keel of neus en misselijkheid.
De gemeente liet ongeveer 500 huizen isoleren met het schuim. Ook cororaties Zayaz en BrabantWonen hebben het schuim gebruikt om te isoleren. De corporaties hebben aangegeven dat als mensen klachten ervaren er een meting in de woning zal worden uitgevoerd. Als de concentratie te hoog is, dan zal worden bekeken of er tijdelijk een andere woning beschikbaar is. Dat is voor bewoners niet fijn. Bij lage concentraties kan het helpen om de woningen goed te ventileren.
Dit gaat om handelen op korte termijn. Zayaz is nu aan het bekijken of een gespecialiseerd bedrijf het schuim kan verwijderen. Dit kan bijvoorbeeld door het eruit te zuigen. Naar schatting zijn in Nederland tienduizenden woningen met het schuim geïsoleerd en zullen eerst de woningen met hoge concentraties aan de beurt komen.
Het college van B en W wil dat er een landelijke oplossing komt: "Wij zetten ons in om voor onze inwoners meer duidelijkheid te verkrijgen over het handelingsperspectief bij woningen waarin UF-schuim is toegepast en om verdere duiding te krijgen over de potentiële gezondheidsrisico's. Ook zijn we bezig met het organiseren van inloopspreekuren voor inwoners.
Ook hebben we in de afgelopen periode intensief contact gehad met woningcorporaties, de VNG, het Rijk en andere gemeenten binnen de G40, omdat we, als gemeente, de problemen die op landelijk niveau zijn ontstaan niet enkel en zelfstandig kunnen oplossen."
De corporaties geven aan de adviezen van de GGD te volgen. Bewoners die klachten hebben kunnen met de GGD in contact treden, maar worden verzocht het ook te melden bij de corporatie, zodat die kan kijken welke actie er nodig is.
Het UF-schuim wordt niet meer gebruikt.
Auteur: Alfred Heeroma
221 keer werd dit bericht gelezen

