Bouw woningen voormalige Weener XL locatie
01-Sep-2024 13:03

Leestijd 3 minuten

VanHerpenseWeide-impressie1.jpg title =
Een impressie van het plan Van Herpense Weide. Dit is niet het definitieve plan.
Fotograaf: Gemeente - Bron: Gemeente

De gemeente wil 450 tot 500 woningen (streefgetal is 470) bouwen op de locatie bij Orthen waar tot vorig jaar Weener XL gevestigd was. Dit is een gebied in de Spoorzone wat tot nu toe benoemd was als Orthen d'n Herp. Voortaan zal de naam Van Herpense Weide gebruikt worden. Deze naam is afgeleid van de familie Van Herpen die hier vroeger veel grond bezat. Het omgevingsplan voorziet niet in de (hoogbouw) van woningen en zal moeten worden aangepast. De bedoeling is dat de hoogste bebouwing 61 meter wordt.

De bedoeling is dat 80% van de woningen betaalbaar worden. Daarvoor heeft de gemeente ook € 2,9 miljoen van het Rijk gekregen. 30% moet sociale huur worden, 30% middenhuur en 10% betaalbare koop. In overleg met de ontwikkelaar moet worden gekeken hoe de resterende 10% wordt ingevuld. Het gebied is laaggelegen wat problemen kan geven met het grondwaterpeil. Hier zal bij de bebouwing rekening moeten worden gehouden. Zo zullen auto's aan de rand van het gebied moeten worden geparkeerd, waarmee het wel een autoluw gebied wordt. Dat parkeren is zowel op straat niveau als in een 'parkeerhuis'.

De woningen zullen duurzaam worden gebouwd en er moet voldoende ruimte komen voor groen. Behalve CO2-neutraal zullen de woningen ook circulair gebouwd worden. Dit houdt in dat gebouwd moet worden met bestaande materialen en/of dat de materialen na sloop her te gebruiken zijn.

De gemeente is eigenaar van de grond. Voor de bebouwing zal een ontwikkelaar moeten worden gezocht, waarbij een samenwerking met een woningcorporatie nodig is. Op dit moment is BrabantWonen betrokken bij het project. De bebouwing komt bij Orthen Links. Als er een ontwikkelaar is, zal de gemeente de grond verkopen. De bewoners zijn al betrokken geweest bij de plannen en een aantal suggesties zullen worden meegenomen. Op 7 maart en 28 mei zijn er informatieavonden geweest, waar bewoners ook suggesties konden achterlaten. Ook bij de herinrichting van het knooppunt Zandzuigerstraat-Orthen zal er rekening gehouden worden met de nieuwbouw. De bedoeling is dat dit knooppunt de ontsluiting wordt van dit nieuwe stadsdeel. Voor een herinrichting van dit verkeersknooppunt volgt nog participatiebijeenkomst.

De gemeente heeft een plan-mer laten uitvoeren. Dit is een beschrijving of het noodzakelijk is om een echte Milieu Effect Rapportage te maken. Dat is nodig als een plan effecten heeft op de omgeving qua milieu of bodem. Het plan ligt nabij het spoor en op 1,9 kilometer van een Natura 2000 gebied. Bebouwing met woningen heeft geen relevante impact hierop. Ook uit diverse bodemonderzoeken blijkt dat de impact niet aanzienlijk zal zijn. In kleine gedeelten van het plan gebied zijn er mogelijk archeologisch vondsten te verwachten (Linie 1629). Afhankelijk van de bebouwing is nader onderzoek nodig.
De huidige bebouwing heeft weinig architectonische waarde. De enige uitzondering is het entreegebouw. Dit zal worden behouden. De materialen die vrijkomen bij de sloop van de overige gebouwen zal gedeeltelijk terugkomen in een plein in het gebied. Hierbij kan gedacht worden aan spanten en betonvloeren.
Het bouwen van woningen kan leiden tot luchtvervuiling. Er wordt voor gekozen om zoveel mogelijk volgens het Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) te werken. Door de bouw zullen er ook meer vervoerbewegingen zijn. Toch verwacht de gemeente dat de uitstoot binnen de normen blijft en is er geen aanvullend onderzoek nodig. Wel zullen er maatregelen nodig zijn om het geluid binnenshuis binnen de geluidsgrenzen te krijgen. Dit is technisch haalbaar.
Ook is er gekeken of het plan in samenhang met andere plannen leidt tot overschrijding van grenzen. Dit blijkt niet het geval. Er is geen aanleiding voor een uitgebreide MER.

Het plan zit nog redelijk in de beginfase. Als de gemeenteraad akkoord gaat met de bouw van de woningen, moet er nog een definitief ontwerp komen. De sloop van de huidige bebouwing zal in de loop van 2025 plaatsvinden met een uitloop tot 2026. Pas daarna kan de nieuwbouw beginnen. Die zal zeker 3 jaar duren.

Auteur: Alfred Heeroma

905 keer werd dit bericht gelezen

Documenten:

Van Herpense Weide Ontwikkelkader
Van Herpense Weide Beeldkwaliteitplan
Van Herpense Weide mer-beoordeling



Den Bosch Politiek | Bouw woningen voormalige Weener XL locatie