Deelvervoer verdwijnt langzaam
30-Jul-2024 11:35

Leestijd 4 minuten

Fietsen-parking-nov2023-AlfredHeeroma.JPG title =
De GO Sharing elektrische fietsen zullen eind augustus 2024 uit het Bossche straatbeeld zijn verdwenen.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

In 2020 kwam er voor het eerst deelvervoer in de vorm van elektrische deelscooters. Later kwamen daar elektrische fietsen bij. Goed voor het milieu en mogelijk een oplossing om het rijden met de auto over korte afstanden tegen te gaan. De scooters en fietsen werden in de gemeente geplaatst door een particulier bedrijf GO Sharing. Een vergunning was niet nodig, want het is niet verboden om een fiets of scooter in de openbare ruimte te stallen. Al snel kwamen er echter klachten, want de gebruikers van de scooters en later de fietsen hadden de slechte eigenschap deze op de meest onlogisch plekken achter te laten. Heel vaak was dat op de stoep waardoor wandelaars en mensen in een rolstoel er hinder van ondervonden. Vorig jaar kwam er wel een beleid voor het elektrisch deelvervoer. Of het daar aan ligt is niet duidelijk, maar wel is duidelijk dat het deelvervoer in rap tempo uit de stad verdwijnt.

GO Sharing was de pionier met het elektrisch vervoer. De afgelopen jaren kwamen daar andere bedrijven bij zoals Felyx, Bolt en Check. Om een wildgroei te voorkomen maakte de gemeente vorig jaar afspraken met de aanbieders. De scooter afdeling van GO Sharing was toen al weg uit de stad omdat de leverancier failliet was gegaan. Wel ging het bedrijf door met het aanbieden van elektrische deelfietsen. Afgesproken werd dat het er maximaal 250 mochten worden. Het werd niet het succes waar zowel de gemeente als het bedrijf op hadden gehoopt en nu verdwijnt voor eind augustus GO Sharing uit de Brabantse hoofdstad.

Bolt, de andere aanbieder van elektrische fietsen stopte begin dit jaar al omdat het aantal van 250 fietsen niet werd gehaald en het niet rendabel bleek.
Felyx en Check mochten van de gemeente de elektrische deelscooters plaatsen in de stad. Zij mogen elk 250 scooters plaatsen, maar halen dit op dit moment bij lange niet. De scooters zijn op dit moment niet rendabel in de stad, maar vooralsnog ligt een terugtrekken uit Den Bosch niet op tafel. Dit is echter niet uit te sluiten.

Een van de oprichters van Check is Paul van Merrienboer. Hij zegt in het Brabants Dagblad: "We hebben er nu 130 rondrijden, maar dat gaat ook niet zoals we zouden willen. Den Bosch is een lastige stad. Dat geldt ook voor Felyx, want we weten wel hoe de concurrentie het doet. Van de twintig gemeenten waar we actief zijn, staat Den Bosch eerder onderaan dan bovenaan de lijst van goed presterende steden. We moeten hier geld bij leggen en proberen het verlies te beperken."

De afspraken met de bedrijven ging niet alleen over de aantallen, maar ook over het parkeren van de scooters en fietsen. Hiervoor zouden vaste plekken komen, maar veelal staan de scooters op plekken die niet herkenbaar zijn als parkeerplek voor het deelvervoer.

Voor de gemeente is elektrisch deelvervoer van belang, want het maakt een onderdeel uit van de plannen rondom het station en in de Spoorzone. Deze ontwikkelingen duren echter nog jaren en de vraag is of marktpartijen het geduld hebben om daar op te wachten. De gemeente hoopt van wel en ziet ook kansen voor het deelvervoer.

Het vertrek van GO Sharing is overigens niet alleen in Den Bosch. Ook Tilburg zal het binnenkort zonder dit bedrijf moeten stellen. GO Sharing wil zich nog alleen richten op steden waar het deelvervoer wel rendabel is.

Naast de bovengenoemde partijen zijn er meer partijen die deelfietsen aanbieden. Het gaat dan om de NS en Bravo.

Waarom het deelvervoer van elektrische scooter en fietsen geen succes is, laat zich niet direct duiden. Een reden zou zijn dat Den Bosch geen echte studentenstad is. Toch studeren hier 30.000 jongeren aan het mbo, hbo en wo. Ook worden de scooters vaak gebruikt door arbeidsmigranten die werken op plekken of op tijdstippen waar weinig OV is. Wel wordt in deze stad het deelvervoer niet echt goed behandeld. Vaak worden fietsen en scooters beschadigd. Hoewel de verhuurder kan zien wie er gebruik maken van hun diensten, leidt dit niet echt tot een verbetering.

Hoewel zowel de verhuurders als de gemeente graag willen dat het deelvervoer slaagt, lijkt de praktijk een hardnekkige tegenstander. Het is niet duidelijk of er een andere marktpartij is die in de leemte van de elektrische deelfiets wil springen. In Nederland zijn er meer partijen actief dan de vier bovengenoemde partijen. Op dit moment lijkt het deelvervoer langzaam uit de stad te verdwijnen.

Auteur: Alfred Heeroma

1933 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Deelvervoer verdwijnt langzaam