Energietransitie onder druk
03-Oct-2024 15:49

Leestijd 2 minuten

RES-voortgang2023.jpg title =
Grafiek uit de 5e monitor die aangeeft hoeveel projecten er per gemeente zijn gerealiseerd zijn of in procedure zijn.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Vijfde monitor voortgang RES NOB

Nederland heeft een doestelling om in 2030 ten minste 35 TWh aan duurzame elektriciteit op te wekken. Daarvoor is Nederland verdeeld in verschillende regio's die elk een eigen Regionale Energie Strategie hebben opgesteld. Den Bosch hoort tot de regio Noordoost Brabant (NOB). Die regio heeft als doel om in 2030 1,6 TWh elektriciteit duurzaam op te wekken in 2030. Bovendien moet er ook 11% energiebesparing zijn ten opzichte van 2017. Periodiek wordt gekeken of alle gemeenten op de juiste weg zijn, maar er blijken grote verschillen te zijn. Dat is zorgelijk. Willen de projecten in 2030 gerealiseerd zijn, dan moeten ze uiterlijk in 2025 vergund zijn.

Het goede nieuws is dat er 101% plannen zijn die de 1,6 TWh kunnen opwekken, dat was in 2022 nog maar 81%. Maar een plan wil nog niet zeggen dat het is gerealiseerd. Het deel gerealiseerde en vergunde projecten is wel toegenomen van 44% naar 53%. Daarmee wordt net aan de doelstelling voldaan. De Bosch heeft een opdracht om 0,35 TWh te leveren en heeft hiervan nu een klein 0,16 TWh gerealiseerd of in aanbouw. Dat is amper 46%. Voordeel is wel dat Den Bosch als enige stad veel meer in de pijplijn heeft zitten dan andere steden, namelijk 0,45 TWh. Een groot deel hiervan zit in de duurzame polder.

Een probleem dat voor alle gemeenten geldt is de netcongestie. Als een project wel vergund is, maar niet kan worden aangesloten, dan wordt die maar voor 10% meegeteld. Dit kan ervoor zorgen dat gemeenten ondanks alle plannen, de doelen niet halen. Dat is mogelijk niet te wijten aan de gemeenten zelf.

De andere doestelling is dat er 11% energiebesparing is op de gebouwde omgeving. Voor NOB is al 7,8% bereikt en zit daarmee op het goede spoor. Toch zijn er grote verschillen. Zo hebben Den Bosch, Sint-Michelsgestel en Vught het doel al (ruim) bereikt, terwijl Meijerijstad amper iets heeft bereikt.

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Dit maakt dat het halfjaarlijks monitoren geen toegevoegde waarde heeft en er nu 1 maal per jaar een voortgangsrapportage is. Wel heeft de stuurgroep RES NOB geconstateerd dat er na 2025 een nieuwe samenwerkingsstrategie moet komen. Daar wordt nu de nadruk op gelegd.

Auteur: Alfred Heeroma

1052 keer werd dit bericht gelezen

Documenten:

Vijfde monitor voorgang RES NOB





Den Bosch Politiek | Energietransitie onder druk