Geen steun voor cameratoezicht bij containers
27-Sep-2024 17:08

Leestijd 3 minuten

Rommel-KamerlinghOnnesstraat-aug2012-MikevanDartel2a.jpg title =
Bijplaatsingen bij containers ergert velen, maar cameratoezicht gaat te ver.
Fotograaf: Mike van Dartel - Bron: Buurtkrant Boscheveld

Door heel de stad zijn afvalcontainers te vinden waar bewoners (rest)afval in kunnen dumpen. Helaas is het al jaren zo dat het afval niet alleen in, maar ook naast de containers wordt geplaatst (bijplaatsingen). Het gaat daarbij niet alleen om afvalzakken, maar ook bijvoorbeeld huisraad. Veel bewoners en ook de gemeente ergeren zich hier aan. In 2023 begon een pilot om met de inzet van BOA's het aantal bijplaatsingen te verminderen. Deze pilot loopt tot begin 2025. Politieke partij Voor Den Bosch had gevraagd om tijdelijk cameratoezicht bij de containers, maar daar is in de gemeenteraad geen meerderheid voor.

Uit een tussen evaluatie van de pilot bleek dat bij containers in de buurten wel een vermindering van bijplaatsingen is, maar bij winkelcentra zeker niet. Het aantal boetes is beperkt en niet kostendekkend voor de inzet van de twee BOA's. De gemeente heeft al andere maatregelen toegepast zoals het beschilderen van de containers of het aanbrengen van (kunst)tuintjes bij de containers. Het effect hiervan lijkt ook beperkt.

Joep Gersjes van Voor Den Bosch gaat bijna elk weekend de winkelcentra af om te kijken of het afval vermindert, maar constateert, net als in de tussen evaluatie van de pilot, dat hier geen sprake van is. Met regelmaat deelt hij foto's van zijn bevindingen. Dit bracht hem er toe een zogenaamde discussienota te schrijven waarmee de fracties in de gemeenteraad worden uitgedaagd om een mening te geven over een idee. Zijn idee was om tijdelijke en flexibele camera's te plaatsen bij de zogenaamde hotspots (plekken met veel bijplaatsingen). Hij verwees hierbij naar experimenten in andere steden waar dit succes heeft gehad, zoals Den Haag. Hier werden 3 echte en 2 dummy camera's op diverse plekken geplaatst. Het aantal bijplaatsingen verminderde, maar dit was vooral preventief, want er werd geen enkele boete uitgedeeld. Opsporing blijkt namelijk lastig. Hoewel er meerdere experimenten lopen in Nederland, is er nog geen echt zicht op de effectiviteit van de camera's

Alle fracties onderschreven de ergernis van de bijplaatsingen, maar de meeste fracties vonden het probleem van privacy te lastig om tot inzet over te gaan. Als er een beeld van iemand is die illegaal afval achterlaat, dan moet er een opsporing komen en dat is in de praktijk lastig en de vraag is zelfs of het wel is toegestaan. Daarnaast werd ook opgemerkt dat de huidige pilot met opsporingsambtenaren nog loopt en men liever eerst daar resultaten van afwacht.

Een aantal fracties is wel benieuwd naar de motivatie waarom mensen het afval bij de containers plaatst. Als het bijvoorbeeld gaat een financiële reden (de kosten voor storten op een milieustraat zijn de afgelopen jaren van € 0,05 gestegen naar € 0,17 per kilo) dan zou daar iets aan kunnen worden gedaan. Wel werd opgemerkt dat het probleem er ook al was toen het nog € 0,05 per kilo was.

Het tijdelijk plaatsen van camera's kan dan wel preventief werken, maar als de camera's weg worden gehaald, dan bestaat volgens een aan tal fractie de kans dat er toch weer bijplaatsingen zijn.

De meerderheid vond de inzet van camera's nu voorbarig of zelfs ongewenst. Gersjes was teleurgesteld over de houding van de fracties en zei te stoppen met zijn pogingen om de illegale stortingen in beeld te brengen. Wel zei hij dat als hij ooit in het college zou komen, dit het eerste punt zou zijn dat hij wil aanpakken.

Auteur: Alfred Heeroma

1328 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Geen steun voor cameratoezicht bij containers