Geld Essent naar energietransitie
07-Sep-2024 13:33
Leestijd 2 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
In 2009 verkochten verschillende overheden hun aandelen Essent en Nuon aan het Duitse RWE en het Zweedse Vattenval. Dat leverde provincies en een aantal steden veel geld op. Ook Den Bosch had aandelen Essent en de stadskas werd flink gevuld. Er werd niet voor gekozen om het geld direct uit te geven maar het in diverse porties voor een bepaalde periode vast te zetten. Dan komt er moment dat een deel van het geld vrijkomt en dat gebeurt met 31,1 miljoen euro op 1 oktober. Dat geld wil het college nu besteden aan de energietransitie.
€ 31,1 miljoen is veel geld en dan moet je grote projecten hebben om het aan te besteden. Het college van B en W ziet de duurzame polder als zo'n project. Het college denkt ongeveer een derde (circa € 10 miljoen) te kunnen steken in dit project. Dat heeft ook als voordeel dat het nog een rendement oplevert van 6 tot 8 ton per jaar. Het geld is dus te zien als een investering. De duurzame polder moet ook zorgen dat de energierekening van mensen lager wordt. De jaarlijkse opbrengst zou dan weer besteed kunnen worden aan het bestrijden van energiearmoede.
Er zit wel een keerzijde aan deze investering. Publiekrechtelijk is gemeente betrokken bij het windmolenpark. Ze is immers verantwoordelijk voor het omgevingsplan en wegen van belangen van burgers. Door nu te investeren in het park krijgt de gemeente ook een privaatrechtelijk belang. Door het hebben van deze twee petten is er een risico dat gemeente met tegenstrijdige belangen te maken krijgt. Dan is het van groot belang dat er helder gecommuniceerd wordt.
In 2050 moeten alle huizen van het gas af zijn. Dat is nog een forse opdracht. Voor die huizen moet er een alternatieve voorziening komen voor het verwarmen van een woning. Een oplossing is dan een warmtenet. Dit is er nog niet in Den Bosch, maar er zijn wel plannen om een warmtebedrijf op te richten. Het college wil ongeveer een zesde van het vrijgekomen bedrag hiervoor beschikbaar maken. Ook hier gaat het om een investering waar later weer opbrengsten uit te verwachten zijn.
Het resterende bedrag van circa € 15 miljoen is beschikbaar voor andere zaken waartoe de gemeenteraad besluit. Bij investeringen bestaat wel een risico dat de projecten niet opleveren wat van verwacht wordt en de gemeente een deel of geheel de investering kwijt raakt.
De gemeenteraad zal op 8 oktober hierover een besluit nemen.
Auteur: Alfred Heeroma
1227 keer werd dit bericht gelezen

