Gemeente houdt vast aan rotonde
22-Sep-2024 17:28

Leestijd 2 minuten

Centrum-KardinaalvanRossumplein-jan2024-AlfredHeeroma2.JPG title =
Het Kardinaal van Rossumplein moet een rotonde worden. Hiervoor moeten 2 bomen gekapt worden.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Bij de inrichting van de Kanaalboulevard wil de gemeente ook een rotonde aanleggen op het Kardinaal van Rossumplein. De gemeenteraad is daar mee akkoord. Toch is er vanuit omwonenden, de fietsersbond en andere betrokkenen bezwaar tegen deze rotonde. Velen zien de toegevoegde waarde niet en bovendien moeten er 2 waardevolle bomen gekapt worden. Tegen die kap was bezwaar aangetekend, maar de bezwarencommissie heeft die ongegrond verklaard. Het college volgt dit advies, maar de bezwaarmakers zijn wel naar de rechtbank gestapt. Wanneer de rechter hierover zal oordelen is nog niet bekend. De gemeente wil in de week van 6 tot en met 12 januari de bomen kappen, dit omdat anders een probleem ontstaat met het broedseizoen. De rotonde zou dan vanaf 14 april 2024 aangelegd moeten worden.

Bij de inrichting zijn ook de bushaltes verplaatst. De bewoners die nu de bushalte voor de deur hebben gekregen, waren hierover ontstemd. Er zijn geen bushokjes, omdat het proces daarvoor nog moet beginnen. De gemeente wil bij het ontwerp rekening houden met de wensen de bewoners en inpasbaarheid in de omgeving. De gemeente verwacht pas dat dit proces eind 2025 is afgerond. Omdat bewoners nu last hebben van passagiers die bij hun voor het raam of deur gaan zitten en om de passagiers een plek om te wachten te geven, zullen vanaf 26 september tijdelijk halten worden geplaatst.

De bewoners vinden sowieso dat de omgeving uit teveel steen bestaat en missen de (toegezegde) groene zones. Zaterdag (gisteren) demonstreerden omwonenden nog tegen de plannen. Ook moet de gemeente nog een besluit nemen over het mobiliteitsplan Brede Bossche Binnenstad. Het is nog niet zeker of de nu getroffen maatregelen hier wel inpassen. Het plan is gemaakt vanuit de gedachte dat er op diverse plekken een knip in de binnenstadsring moet zitten, zodat alleen verkeer met bestemming Binnenstad hier nog op rijdt. Die zouden dan naar de parkeergarages moeten worden geleid. Er zijn echter ook andere opties. Hierover wordt waarschijnlijk op 10 december een besluit genomen.

Auteur: Alfred Heeroma

1308 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Gemeente houdt vast aan rotonde