Gemeente krijgt deel misgelopen gelden
12-Mar-2026 20:09
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: 3D bibliotheek - Bron: Paint 3D
Het Rijk besteedt de uitvoer van beleid vaak uit aan gemeenten. Dat geldt ook voor Vrouwenopvang. Deze opvang wordt regionaal uitgevoerd. Den Bosch is een van de centrumgemeenten voor de uitvoer van het beleid, dat wil zeggen dat gemeenten in de regio het geld ter beschikking stellen aan Den Bosch. In 2023 bleek dat het geld voor de gemeente Vught niet in Den Bosch terecht is gekomen, maar in Eindhoven. Hierdoor werd een bedrag van € 1.722.007 misgelopen. De regio gemeente Eindhoven wilde wel meewerken aan een compensatie, maar kon dat niet voor de hele periode van 2015-2023 regelen, omdat de administratieve afhandeling met het Rijk al had plaats gevonden voor de eerste jaren. Den Bosch krijgt nu een compensatie voor de laatste drie jaar.
Het compensatiebedrag dat Eindhoven betaald is € 852.331, maar dat moet wel via het Rijk lopen. De gemeente verwacht niet dat die afhandeling snel zal worden afgehandeld. Door de extra middelen is het wel mogelijk om in 2027 en verder dit geld te besteden aan de uitvoer van de zogenaamde decentralisatieuitkering Vrouwenopvang (DUVO). Het college geeft aan daarvoor met apart raadsvoorstel te komen.
Auteur: Alfred Heeroma
202 keer werd dit bericht gelezen

