Gemeente stopt met crisismaatregelen energie
06-Jul-2024 17:25

Leestijd 2 minuten

geldtekening.png title =
De gemeente stopt met de tijdelijk regelingen voor energiebesparing en gaat over tot structurele oplossingen.
Fotograaf: 3D bibliotheek - Bron: Paint 3D

Tijdens de energiecrisis (2022-2023) kwamen veel mensen in de knoei door de hoge energierekening. De gemeente is toen begonnen met het Bossche Bepaarteam (BBT). Deze gingen al dan niet op verzoek bij mensen langs om tips te geven voor energiebesparing en ook om kleine ingrepen in de woning, zoals plaatsen tochtstrippen, radiatorfolie, LED-lampen en waterbesparende douchekoppen. Uiteindelijk zijn er 4434 huisbezoeken gedaan en zijn er 38.002 kleine energiebesparende maatregelen uitgevoerd. De gemeente werkte hierbij samen met diverse partners zoals woningcorporatie Zayaz, welzijnsorganisatie Farent en het bedrijf Klimaatroute. Nu de energiecrisis voorbij is, stopt de gemeente met deze actie.

Volgens berekeningen zouden de maatregelen gemiddeld per huishouden leiden tot een besparing van € 23 per maand. Als alle maatregelen bij elkaar op geteld worden, dan gaat het om een besparing van € 1.223.784 per jaar. Dit merken de bewoners niet alleen in hun portemonnee, maar ook in wooncomfort.

Tijdens de actie van het BBT bleek ook dat veel huishoudens verouderde en energieslurpend witgoed hadden. Dit bracht de gemeente ertoe om de groep met lage inkomens een witgoedregeling aan te bieden. Mensen met een individuele inkomenstoeslag kregen een tegoedbon van € 600 waarmee ze met korting een nieuwe wasmachine of koelkast konden kopen. 2668 inwoners kregen zo'n bon en uiteindelijk hebben 1984 mensen (74%) ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van deze bon. Volgens berekeningen scheelt dit gemiddeld € 50 aan energie per jaar. In totaal is dat € 99.200. Inwoners die de bon nog niet hebben gebruikt, kunnen tot eind 2024 hiervan nog gebruik maken, daarna stopt de regeling.

Het aantal mensen dat nu nog hulp inroept neemt snel af. De gemeente wil de beide regelingen nu vervangen door een meer structurele oplossing. De genomen acties waren vooral correctief en de gemeente wil nu pro-actief gaan werken. Ze denkt hierbij voor aan isolerende maatregelen waardoor voor verwarmen van een woning minder energie nodig is. Dit zou dan het best in een collectieve aanpak kunnen, omdat dan inkoop goedkoper is. De gemeente kan dan via subsidies bepaalde projecten ondersteunen. Ook blijft maatwerk mogelijk. De gemeente overlegt onder ander met corporaties hoe zaken het best aangepakt kunnen worden. Ook huizen van het gas afkrijgen kan leiden tot lagere kosten voor bewoners.

Auteur: Alfred Heeroma

1247 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Gemeente stopt met crisismaatregelen energie