Gemeente wil misbruik winteropvang voorkomen
10-Jul-2024 13:46

Leestijd 1 minuut

Orthen-Weener-november2023-AlfredHeeeroma1a.JPG title =
Sinds afgelopen winter zit de winteropvang in het voormalige complex van Weener XL in Orthen.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

De VVD had vragen gesteld over vermeend misbruik door arbeidsmigranten van de winteropvang. Volgens de partij zouden de migranten in de winteropvang verblijven en hun eigen onderkomen onderverhuren. De gemeente acht dit niet waarschijnlijk, omdat koude nachten niet zijn te voorspellen. De winteropvang is alleen open bij nachtvorst.

Afgelopen winter is de opvang 37 nachten open geweest en hebben er 87 verschillende personen gebruik van gemaakt. 90% van de gebruikers is een arbeidsmigrant. De gemeente geeft aan dat er geen specifieke vragen aan de gebruikers worden gesteld, maar uit gesprekken komt wel naar voren het gaat om migranten die pas kort in Nederland zijn, net zijn ontslagen of pas net in dienst zijn van een nieuwe werkgever.
De gemeente wil al langer dat de opvang van arbeidsmigranten beter wordt geregeld. Als de gemeente merkt dat een werkgever misbruik maakt van een situatie, wil ze maatregelen nemen. Ze wil malafide praktijken tegengaan. Eventueel kan een verblijf in de winteropvang worden geweigerd.

De gemeente gaat in overleg met Maatschappelijke Opvang (MO) om een beter beeld te krijgen van de arbeidsmigranten. Vaak verblijven ze nog te kort in Nederland om gebruik te mogen maken van de MO.

Het huisvesten van arbeidsmigranten is regelmatig een probleem. Zo is al een paar keer geconstateerd dat migranten op studentenkamer verbleven, wat niet de bedoeling is. Het inrichten van complexen waar arbeidsmigranten verblijven mag dan weer niet leiden tot overlast van een buurt. De gemeente is nog zoekende naar een goede oplossing.

Auteur: Alfred Heeroma

4710 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Gemeente wil misbruik winteropvang voorkomen