Inhuur personeel
06-Sep-2024 12:15

Leestijd 1 minuut

geldtekening.png title =
De gemeente is veel kwijt aan de inhuur van personeel.
Fotograaf: 3D bibliotheek - Bron: Paint 3D

De gemeente streeft ernaar om personeel zoveel mogelijk in dienst te nemen. Dat lukt niet altijd. Enerzijds omdat er krapte is op de arbeidsmarkt, anderzijds omdat het nodig is om expertise in te huren bij tijdelijke projecten. Soms vindt inhuur plaats als tijdelijk vervanging van vast personeel, bijvoorbeeld bij langdurige ziekte. Ook bij extreme drukte kan extra personeel tijdelijk nodig zijn. Dit is vaak een kostbare aangelegenheid.

In juni vroegen een aantal fracties om de inhuur te beperken tot 10% van totale personeelskosten. Die motie haalde geen meerderheid. De praktijk is dat die kosten nu hoger liggen, zo rond 14%.

Soms kan de inhuur van (tijdelijk) personeel betaald worden uit subsidies die de gemeente krijgt van het Rijk. Als er geen (tijdelijk) contract met personeel mogelijk is, dan vindt inhuur plaats via uitzendbureaus, payrollers, ZZP-ers of via detachering. Dit wordt dan gezien als een inkoopopdracht. De gemeente heeft hiervoor een special inhuurdesk.

Per opdracht mag onderhands € 50.000 besteed worden als het om 1 persoon gaat en tot € 215.000 als het om meerdere personen gaat. Met onderhands wordt hier bedoeld dat mensen zich kunnen inschrijven bij de inhuurdesk en als er opdrachten beschikbaar komen deze mensen zich dan kunnen aanmelden voor een opdracht.

Hoewel de gemeenteraad niet gaat over het personeelsbeleid bij de gemeente, mag de gemeenteraad wel een oordeel geven over besteding van budgetten. Van de begroting gaat het grootste naar de ambtelijke organisatie.

Auteur: Alfred Heeroma

1016 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Inhuur personeel