Inperken zwerfafval en illegale dumpingen moeizaam
28-Jun-2024 14:34

Leestijd 1 minuut

afvalbak.JPG title =
De gemeente probeert door handhaving zwerfafval, dumpingen en illegale bijplaatsingen te verminderen.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Veel inwoners balen van het zwerfafval, illegale dumpingen en bijplaatsingen bij containers. Dit is een hardnekkig probleem dat al jaren speelt en door de hele stad plaatsvindt. In een poging hier grip op te krijgen is de gemeente in januari 2023 begonnen met een pilot om deze problemen in te perken. Er zijn kleine successen, maar voorlopig kost het wel geld.

Twee FTE aan BOA's zijn er beschikbaar om controles uit te voeren en boetes uit te delen. Doordat bewoners merken dat er controles worden uitgevoerd, is het aantal meldingen in de wijken gestegen. Er worden ook daadwerkelijk boetes uitgedeeld en het aantal bijplaatsingen bij containers in buurten neemt iets af. Bij containers in de buurt van winkelcentra is geen afname van bijplaatsingen.

De BOA's onderzoeken de bijplaatsingen om zo adresgegevens te achterhalen. Degenen die bewust dumpen/bijplaatsen letten hier op, waardoor bekeuren moeilijker wordt. Er zijn echter ook inwoners die niet op de hoogte zijn van de regels, bijvoorbeeld omdat ze de taal niet goed beheersen. Door deze mensen aan te spreken en te wijzen op de regels, worden resultaten behaald. Om de pakkans te vergroten surveilleren de BOA's ook in burger.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de opbrengst van de boetes de kosten van de BOA's zouden dekken. Dat blijkt nu niet het geval te zijn. Toch is de gemeente blij met de resultaten omdat er zeker plekken zijn waar de leefomgeving schoner wordt. De pilot loopt tot begin 2025 waarna een evaluatie zal plaatsvinden. De gemeente gaat nu wel bekijken of de boetes kunnen worden verhoogd om zo een betere kostendekking te kunnen realiseren.

Auteur: Alfred Heeroma

1133 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Inperken zwerfafval en illegale dumpingen moeizaam