Meer ruimte giften in bijstand
05-Sep-2024 17:19

Leestijd 1 minuut

geldtekening.png title =
De vrijlatingsgrens voor mensen in de bijstand wordt verhoogd naar € 1800.
Fotograaf: 3D bibliotheek - Bron: Paint 3D

Mensen die een bijstandsuitkering hebben kunnen worden gekort op hun uitkering als ze teveel giften ontvangen. In het verleden haalde diverse goedbedoelde ondersteuningen het nieuws omdat bijstandsontvangers daarom geld moesten terugbetalen. Om misverstanden hierover te voorkomen is in 2022 een betere definitie gekomen over wat wel en niet kan. Globaal komt het erop neer van iemand in de bijstand € 1200 mag ontvangen. Dat is landelijk zo bepaald.

De gemeente is verantwoordelijk voor beleid rondom de bijstand. Bij de gemeente Den Bosch bestaat de wens om deze zogenaamde vrijlatingsgrens te verhogen naar € 1800. Het college geeft aan hier geen bezwaar tegen te hebben. De Cliëntenraad Participatiewet 's-Hertogenbosch heeft een positief advies afgegeven over de wijziging. Vanaf volgend jaar zal dit vrijlating worden verhoogd.*

Het gaat hierbij om giften en schadevergoedingen. Dit kan bijvoorbeeld als iemand compensatie krijgt voor mantelzorg of hobbymatig dingen verkoopt op Marktplaats. Den Bosch volgt hiermee het voorbeeld van Amsterdam en Arnhem, die al eerder besloten tot het verhogen van de vrijlatingsgrens.

*De vrijlatingsgrens wordt toegepast vanaf 1 september 2024.

Auteur: Alfred Heeroma

1170 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Meer ruimte giften in bijstand