Minder steigers
27-May-2026 13:07

Leestijd 2 minuten

LangsdeAa-nov2023-AlfredHeeroma1a.JPG title =
Er komen niet meer ligplaatsen in de Aa (archieffoto).
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Den Bosch is een waterstad en dat betekent ook dat er op het water wordt gevaren. Boten moeten een ligplek hebben, maar daar is niet altijd ruimte voor. Over die situatie is al lang discussie en het College van B en W wil met het plaatsen van zes steigers de situatie afronden. In de Aa is geen ruimte voor nieuwe steigers.

In 2013 is al besloten de situatie op het water te verbeteren. Hierbij moest niet alleen rekening gehouden worden met recreanten, maar ook met commerciële partijen. Door de toename van het verkeer op het water heeft de gemeente in 2024 een extern deskundigen om aanbevelingen gevraagd. Hieruit kwam naar voren dat er een betere registratie van ligplaatsen en handhaving nodig was.

Om te kunnen handhaven was een aanpassing van het verkeersbesluit voor waterverkeer nodig. Dit besluit is in 2025 genomen. Hierin zijn opgenomen regels rondom aanmeren, invaren en vaarsnelheid en regelt de bijbehorende bebording op de vaarwegen. Op basis van bezwaren is op een aantal plekken de bebording aangepast.

In de Aa liggen ook veel boten, vaak op plekken waar geen vergunning voor is. De gemeente handhaaft hier niet actief op. Het enige wat ze de afgelopen paar jaar hebben gedaan is de Wrakkenwet toegepast. Deze wet biedt de gemeente om gezonken boten, waarvan de eigenaar zich niet meldt, te verwijderen en te vernietigen. De Aa valt onder de verantwoordelijkheid van het waterschap en die laat weten dat op basis van de huidige modellering er geen nieuwe ligplaatsen bij kunnen komen. Wel laat het waterschap nu een nieuwe modelanalyse uitvoeren om te kijken of er alsnog plaatsen in het stroomgebied bij kunnen komen. De verwachting is dat deze analyse rond de zomer klaar is.

De gemeente wil nu zes steigers inrichten waar ongeveer 20 boten per steiger kunnen afmeren. Daarmee hoopt de gemeente een eind te kunnen maken aan het afmeren zonder vergunning. Deze steigers zouden in 2027 gereed moeten zijn. De situatie op de Aa en Industriehaven blijft ongewijzigd qua afmeren totdat er een goed alternatief is. Wel zal er worden gehandhaafd op het vaargedrag.

Rond deze tijd wil de gemeente booteigenaren informeren over de stand van zaken en waar nodig met betrokkenen in overleg treden.

Auteur: Alfred Heeroma

164 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Minder steigers