Nog steeds problemen bij Afvalstoffendienst
28-Jul-2024 21:01
Leestijd 3 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Sinds vorig jaar probeert de gemeente al orde op zaken te stellen bij de Afvalstoffendienst. Er zijn opvallend veel ongevallen, maar de aanpak van de gemeente blijkt onvoldoende te zijn en ook veel te langzaam te gaan. Het gaat niet alleen om ongevallen, maar er zou ook sprake zijn een angstcultuur. Dit blijkt uit onderzoeken van het Brabants Dagblad en Omroep Brabant.
Het gaat om ongevallen die bij het inzamelen van afval plaatsvinden. Deze worden gemeld bij de Arbeidsinspectie. In februari sloot de inspectie al een paar weken de overslaghal, omdat de inspectie hier gevaarlijke situaties aantrof. Hoewel er door de gemeente stappen worden ondernomen, blijkt het probleem veel groter te zijn.
Wethouder Geers merkte al eens op dat het 3 stappen vooruit is en 2 stappen terug.
Uit documenten is af te leiden dat veiligheidsvoorschriften niet worden gevolgd of zelfs ontbreken. Maar ook door de angst die er onder het personeel heerst richting de leiding van de Afvalstoffendienst blijkt veel groter dan gedacht. Ondanks dat er een plan van aanpak is en in sommige gevallen maatregelen zijn genomen, vinden er nog steeds incidenten plaats. De arbeidsinspectie concludeert ook dat aanbevelingen niet of onvoldoende worden opgevolgd. Pas nadat de inspectie de dienst nogmaals op de vingers tikt, worden er maatregelen genomen en dan blijkt dat vuilniswagens niet voldoen en dieselemissies te hoog zijn.
De incidenten zijn niet alleen bij de wagens en milieustraat Treurenburg, ook bij de milieustraat in Kruisstraat zijn incidenten. Nog afgezien van de arbeidsrisico's zijn er ook bedreigingen geuit richting de inspecteurs van Arbeidsinspectie. Deze konden op bepaalde momenten alleen het werk doen onder politie begeleiding. Voor de Arbeidsinspectie is dat een onaanvaardbare situatie en ze heeft aangegeven dat bij een volgend groot incident de Afvalstoffendienst voor minimaal een maand dicht gaat.
De gemeente is wel doordrongen van de ernst van de zaak en wil ervoor zorgen dat de medewerkers een veilige werkplek hebben. Of die inzet voldoende is, moet nog blijken. Er zijn al externe adviseurs ingehuurd en enkele personele aanpassingen gedaan bij de leiding.
Mocht de arbeidsinspectie daadwerkelijk overgaan tot het stilleggen van de Afvalstoffendienst, dan heeft dat grote gevolgen. Niet alleen voor de bewoners van Den Bosch, maar ook Vught, Oisterwijk, Heusden, Altena en Bernheze. Hier verzorgt de Afvalstoffendienst ook voor de inzameling. Bovendien verwerkt de dienst het afval van 5000 bedrijven.
De onveiligheid bij afvalinzameling in niet een uniek probleem voor Den Bosch. Al eerder greep de inspectie in bij de afvalverwerking in onder andere Tilburg en Breda. Dit onderwerp is al meerdere keren in de gemeenteraad besproken. De raad was kritisch over de aanpak, maar heeft het college tot nu toe het voordeel van de twijfel gegeven. Of dat ook zo blijft, zal de toekomst moeten leren.
Update 28 juli 2024 21.13 uur:
Zondagavond 28 juli 2024 rond 19.00 uur is er een containerbrand gemeld. De brand kon eenvoudig worden geblust. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Ook niet of deze brand door de inspectie beoordeeld zal worden als een incident dat leidt tot sluiting.
Update 30 juli 2024 09.41:
Naar het zich laat aanzien zal het incident met de brand van zondagavond geen gevolgen hebben. De dienst was gesloten en er is geen gevaar geweest voor medewerkers.
Zie ook eerdere artikelen:
Afvalstoffendienst lijkt beerput
Weer incident bij Afvalstoffendienst
Het rommelt binnen de gemeente
Auteur: Alfred Heeroma
1399 keer werd dit bericht gelezen

