Opening fietsenstalling
23-Aug-2024 12:01

Leestijd 3 minuten

Opening-station.JPG title =
Wethouder Roy Geers opende de fietsenstalling door de genodigden een fietsbelletje te overhandigen.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

De fietsenstalling op het Leonardo da Vinci plein is vandaag officieel geopend. De stalling is al sinds begin juli in gebruik en biedt officieel plaats aan 762 fietsen. Dat is aanzienlijk meer dan de oude stalling, waar maar 390 fietsen geplaatst konden worden. De stalling is een verbetering, maar er zijn verbeterpunten.

Liesbeth van Malsen van de Fietsersbond vindt de 16 kluisjes voor accu's een verbetering, maar ze vindt het wel jammer dat voor het plaatsen van een fiets in bovenste laag de fiets opgetild moet worden. Ook het plaatsen de fietsen in de ruimte voor bakfietsen en fietsen met afwijkend formaat, is niet goed. Deze ruimte staat nu vol met gewone fietsen. Een bezoeker geeft aan dat hij een fiets heeft met een breed stuur. Die past niet in de stalling en neemt nu 2 plekken in.
Wethouder Roy Geers: "De fietsenstalling moet bereikbaar zijn voor iedereen. We hebben nog wel een opgave, want je ziet dat niet alle plekken voor buitenmodelfietsen juist benut worden. We moeten nog sturen op het gedrag van de gebruikers."

Een paar bewoners van het Leonardo da Vinci plein zijn blij met het eindresultaat. "We hebben een mooie inkijk en dat groen is ook mooi. Natuurlijk hadden we overlast tijdens de bouw, maar we zijn telkens goed geïnformeerd. Je moet wel meebewegen."

De bouw ging niet van een leien dakje. Bij de omgevingsvergunning waren er meerdere bezwaren. Toch is projectleider Ruud van Elden blij met het eindresultaat. "De aanleiding voor de fietsenstalling was het versterken van het OV-knooppunt. Vanuit het programma MIRT-A2 bestond de behoefte aan een uitbreiding van de fietscapaciteit. Dit was dezelfde doelstelling die de gemeente had, namelijk het stimuleren van duurzame mobiliteit." Bij de bouw zijn diverse partijen getrokken.

Roy Geers: "De fietsenstalling is een aanwinst voor de gemeente Den Bosch, maar ook voor de regio. Het draagt bij aan het bereikbaarheid van de stad en dat er minder mensen de auto nemen. De fietsenstalling is mede gefinancierd vanuit MIRT-A2. De fietsenstalling is tijdelijk. We gaan nog aan de slag met een verbouwing van het station. Er wordt nu gewerkt aan een ontwerp, maar we zien nu al dat deze stalling een maatje te klein is. De fietsenstalling is demontabel en daarmee duurzaam en kan dus elders opnieuw opgebouwd worden."

De openingshandeling werd afgeleverd door een fietskoerier. Die leverde een pakketje af met een fietsbellen. De genodigden ontvingen een fietsbel. Geers gaf ook aan dat een fietskoerier een vorm van duurzaamheid is.
Onder het genot van koffie en thee werd nog wat nagepraat. Daarbij kwam ook de vraag op wat de tekst is die op het dak van de stalling staat. Dat is 'Pero se la fortuna mi fa felice il viso aspone ò' (Maar als ik geluk heb, zie ik dat ook).

De fietsenstalling zal er circa 10 jaar blijven staan. Voor de gemeente is dit tijdelijk, maar de Fietsersbond kijkt daar anders naar. Ze had liever gezien dat de bouw een andere vorm had gekregen waarbij ook de overkant de Magistratenlaan was betrokken. De tweede verdieping is lastig bereikbaar voor mensen met een handicap. Bij de opening is te zien dat de begane grond helemaal vol staat, terwijl de verdieping half leeg is. De stalling is nu beter verlicht en heeft ook de mogelijkheid voor cameratoezicht. In de toekomst moet er fietsenstalling komen voor 1500 fietsen.

De fietsenstalling maakt deel uit van het Programma MIRT-A2 (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Dit is een programma om de bereikbaarheid, veiligheid en ruimtelijke inrichting van Nederland te bevorderen.

Auteur: Alfred Heeroma

1370 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Opening fietsenstalling