Op zoek naar slavernijverleden
08-Jul-2024 09:47
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Op 1 juli werd officieel een jaar herdenken van het slavernijverleden afgerond. Dat wil niet zeggen dat de aandacht voor dit verleden daarmee ook stopt. Naar aanleiding van dit herdenkingsjaar heeft de gemeente besloten een verkennend onderzoek te starten naar de betrokkenheid van de stad bij het slavernijverleden. Samen met de Radboud Universiteit wordt bekeken of en zo ja hoe de stad hierbij is betrokken. De eerste resultaten worden beging 2025 verwacht.
Wethouder Inclusie Rick Vermin: "Terugkijken op de geschiedenis gaat niet over verdienste of schuld, maar over het kennen van de geschiedenis en over het erkennen van de betekenis van die geschiedenis in het hier en nu."
Ook in Den Bosch was er een afsluitende bijeenkomst samen met Comité Keti Koti Den Bosch. Het afgelopen jaar zijn er in de stad diverse activiteiten geweest en was er een samenwerking met organisaties zoals Avans, Huis73, Wi Eygi Fasi en het Noord Brabants Museum. Doel van het herdenkingsjaar was om bewustwording en kennis over het slavernijverleden te verbeteren. Daarover is het Comité tevreden. Ook over de afsluitende bijeenkomst was tevredenheid. Er waren diverse sprekers met elk een eigen kijk op dit onderwerp.
Vrijwilliger Stella Coffie: "Dat zoveel Bosschenaren vandaag hier samen zijn gekomen om stil te staan bij dit stuk van ons verleden vind ik waardevol en hartverwarmend. En het geeft me hoop. Hoop voor de toekomst van onze kinderen."
Auteur: Alfred Heeroma
1468 keer werd dit bericht gelezen

