Plannen voor station
15-Nov-2024 14:18

Leestijd 2 minuten

Bosch-Centraal-achterkant1.png title =
Niet alleen de voorzijde van het station wordt aangepast, ook de achterzijde krijgt een entreefunctie.
Fotograaf: Gemeente - Bron: Gemeente (concept-ontwerp Team V en Arup)

Het station zoals dat nu is, stamt uit 1998, maar wordt te klein. Het aantal reizigers neemt nu al fors toe en de verwachting is dat dit nog meer wordt als in de toekomst de 15.000 woningen in de Spoorzone zijn gerealiseerd. De gemeente zet ook in op een groei van het toerisme, waarbij ze het liefst ziet dat bezoekers met het openbaar vervoer komen. Om te voorkomen dat het station als knooppunt vastloopt, is een aantal jaren geleden al begonnen met planvorming van het station en omgeving. Het station is nu nog gericht op het centrum, maar moet zeker een verbinding gaan vormen met het Paleiskwartier en de rest van het westelijk gedeelte van de stad.

Bij de aanpak van het station en omgeving zijn meerdere partijen betrokken. Het Rijk, provincie, gemeente, ProRail en NS onderschrijven het belang van een aanpak. Op dit moment bevindt alles zich op 1 niveau boven de straat. De Pasarelle herbergt zowel winkels als de toegang tot de perrons. Om dat zo te houden zou de Pasarelle moeten worden verbreed. Een andere optie is een stationshal op straatniveau en de toegang tot stations boven straatniveau.

Wethouder Rick Vermin: "Alle betrokken partijen onderschrijven deze ambities en slaan de handen ineen om te komen tot een optimaal technisch ontwerp en bijbehorend budget. Je wil reizigers makkelijk en duurzaam vervoer bieden. Maar we zien ook dat perron 6/7 tijdens de spits overvol is. En dat het busstation het groeiende aantal reizigers nu al nauwelijks aankan. Er is meer kans op verstoringen met overlast voor reizigers tot gevolg. Dat moeten met alle betrokken partijen aanpakken! We willen juist dat reigers makkelijk en comfortabel van A naar B kunnen reizen. Met de bus, fiets en/of trein. In een omgeving die uitnodigt om te verblijven. Dat vraagt een behoorlijke investering. Daarom is het zo belangrijk dat het Rijk een stap maakt om te onderzoeken – samen met de regio – hoe we tot een sluitende begroting kunnen komen."

Het station zou in de toekomst wel eens nog drukker kunnen worden. Nu staat de A2 richting Utrecht en Eindhoven al regelmatig vol. Daardoor zouden automobilisten wel een kunnen gaan kiezen voor het openbaar vervoer. Daarmee wordt het station een regionaal knooppunt, dus niet alleen het treinverkeer, maar het busvervoer.

Wethouder Roy Geers: "Met het Rijk en de regio zijn nu ook afspraken gemaakt om de gevolgen uitstel verbreding A2 te beperken. Er komt een pakket aan maatregelen die ook zullen bijdragen aan het verbeteren van de stationsomgeving -onder meer op gebied van busvervoer. Voorop staat dat we een toegankelijke stad blijven voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, én dat het centrum leefbaar, bereikbaar én gastvrij blijft voor bewoners, bezoekers en ondernemers."

De plannen moeten verder uitgewerkt worden en dan komt er ook een prijskaartje aan te hangen. De planning is dat het OV-plan in 2030 klaar is waarna het tot 2040 zal duren voordat alles gerealiseerd is.

Auteur: Alfred Heeroma

1193 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Plannen voor station