Toekomst Sluis 0
06-Sep-2024 14:48
Leestijd 2 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Op 19 december 2014 werd het Maximakanaal opengesteld voor de scheepsvaart. Daarmee kwam het gebruik van de Zuid-Willemsvaart tussen Sluis Engelen en Poeldonk voor commerciële vaart te vervallen. Dit gedeelte werd op 5 januari 2015 door Rijkswaterstaat overgedragen aan de gemeente. De gemeente is vooral bezig met de herinrichting van het verblijfsgebied rondom de Zuid-Willemsvaart. Ook Sluis 0 valt daaronder. De sluis wordt nog beperkt gebruikt voor pleziervaart, maar is aan het einde van zijn levensduur.
Daarvoor was een plan, maar bij de aanbesteding bleek dat het meer geld te kosten dan er aan budget beschikbaar was. Een nieuw plan kwam niet goed van de grond en daarom grijpt het college nu terug naar het oorspronkelijke plan. De bedoeling is dat de sluis in stand blijft en gewoon als sluis gebruikt kan worden. Het prijskaartje wat hier aanhangt is € 16,4 miljoen waarvan de gemeente € 12,7 miljoen voor rekening neemt en de overige € 3,7 miljoen komt op het conto van het waterschap Aa en Maas. De gemeenteraad en de het waterschap moeten nog wel instemmen met deze bedragen. Dit gaat om prijzen zoals die nu gelden, want met de stijgende prijzen kan het nog iets duurder uitvallen.
Als het besluit positief uitvalt dan hoopt de gemeente in het tweede kwartaal van 2025 te beginnen met de uitvoer. Eerst is er een uitvoeringsontwerp nodig en dan de werkelijke aanpassing. Uiterlijk eind 2026 zou het werk dan klaar moeten zijn.
Wethouder Ralph Geers: "De sluis is aan het einde van haar levensduur gekomen. Die is hard nodig aan herstel. Dan kunnen er weer boten, zoals de pleziervaart, door de sluis varen. We pakken dan ook tegelijkertijd de omgeving grondig aan. Want het is een mooie kans om van deze plek iets prachtigs te maken waar mensen kunnen genieten van het water en de parkachtige setting."
De ambities voor het nieuwe plan zijn duidelijk:
- Opgave van afvoer van water in het kader van waterveiligheid.
- Het realiseren van een hoogwaardig, klimaat adaptief, ononderbroken stadspark.
- Doorvaarbaarheid van de sluis voor het recreatieverkeer.
Hoe vaak de sluis gebruikt kan worden, hangt af van de waterstand. Waar in het verleden alleen met de stand in de Maas en Zuid-Willemsvaart rekening moest worden gehouden, moet er nu ook rekening gehouden worden met waterstand in het Maximakanaal. Het Waterschap kan de sluis gebruiken om bijvoorbeeld veel water (piekbelasting) af te voeren (zoals bij hevige regenval).
Auteur: Alfred Heeroma
1087 keer werd dit bericht gelezen

