Toerisme in Den Bosch
21-Aug-2024 15:54
Leestijd 3 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Deze zomer zijn er 1,3 miljoen bezoeken geweest aan Den Bosch en dat is een stijging van 7%. Toch is er nog geen echte toeristische visie voor Den Bosch. Dit is nodig voor de toekomst en er moet niet vanuit gegaan worden dat alles vanzelf blijft lopen. Het gaat om contacten en bijvoorbeeld het bewaren van cultuurhistorie. Een ongebreidelde groei kan leiden dat de grip verloren wordt.
De wereld verandert en ook de leeftijd en interesse van bezoekers verandert. Er zijn veel partijen betrokken die iets te maken hebben met toerisme, denk aan hotels, winkels, Den Bosch Partners en kring Vrienden van 's-Hertogenbosch. Sinds vorig jaar mei zijn die partijen bij elkaar gekomen om te bekijken wat er nodig is inzake toerisme. Belangrijk is dat er wordt geprofiteerd van toerisme zonder dat inwoners er negatieve gevolgen van ervaren. Toch moet Den Bosch een eigen identiteit behouden.
Er zijn uit dit overleg 6 speerpunten opgeteld. Dat zijn erfgoed voor de toekomst, bewoners profiteren, kwalitatieve verblijfsbezoeker, toeristen van dichtbij, spreiding van toerisme en regionale productontwikkeling.
De stad moet aantrekkelijk zijn voor eigen bewoners en voor bewoners uit de regio, maar er moet voorkomen worden alle toeristen tegelijk komen en is er ook meer spreiding nodig. Maar ook Bosschenaren zelf moet er voldoende aanbod zijn in de regio.
Dit vraagt om meer inzet op kwalitatief gebied en niet om kwantiteit, maar het moet wel bijdragen aan het verdienvermogen van de stad. Dat vraagt om een visie waarvoor draagkracht is. Ondernemers zijn daarin belangrijk, maar ook de gemeente speelt een belangrijke rol. Bijvoorbeeld is het wandelnetwerk in de stad beperkt terwijl wandelen een bezigheid die veel mensen bezighoudt. De gemeente kan hierin faciliteren.
Vanuit de gemeente is er een onderzoek uitgezet naar wat bewoners belangrijk vinden bij toerisme. Hierop hebben 5894 inwoners gereageerd. Ook zijn er 2 workshops geweest met diverse partners over hun rol en wat ze belangrijk vinden bij de ontwikkeling van toerisme.
Den Bosch is meer dan de Binnenstad en daar moet beter over nagedacht worden. Het is belangrijk dat betrokken partijen meedoen. Toerisme is een belangrijke bron van inkomen (economie, werkgelegenheid), maar kijken naar duurzaamheid speelt ook een rol en sociaal welzijn moet ondersteund worden via een netwerk van bedrijfsleven, onderwijs en inwoners.
Op dit moment is al veel informatie opgehaald en de komende maanden moeten de wensen en bedenkingen in beeld komen. In het najaar zou er dan een uitvoeringsprogramma opgesteld worden met de partners. Een van de redenen voor een toeristische visie is dat in het bestuursakkoord is opgenomen dat er een paraplu moet komen voor het economisch beleid (waar toerisme onder valt), maar ook de verandering de maatschappij. Het is van belang dat bewoners hierbij niet knel komen te zitten.
De toeristische visie is geen besluit maar een manier om beleid rondom toerisme vorm te geven. De gemeenteraad wordt dan ook niet om instemming gevraagd, maar slechts om wensen en bedenkingen duidelijk te maken die al dan niet verwerkt worden in de visie. Het college van B en W verwacht dat het toerisme zal groeien en bijdragen aan de economie, maar zonder visie kan de autonome groei negatieve invloed hebben op de Bossche samenleving. Het is beter om een grip te hebben op de groei.
2029 is het jaar waarin veel aandacht zal zijn voor het beleg van Den Bosch in 1629 door Frederik Hendrik 400 jaar geleden en 2035 zal in het teken staan 850 jaar stadsrechten. Dit zijn toeristische hoogtepunten, maar het is wel van belang dat daar goed mee wordt omgegaan. De ervaringen van een toeristische visie kan daarbij een rol spelen. Samenwerking tussen verschillende partijen (stakeholders) in de stad is daarbij van belang.
Auteur: Alfred Heeroma
1943 keer werd dit bericht gelezen

