Ufuk Kâhya naar Europees parlement
02-Jun-2026 15:20
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Voormalig wethouder in Den Bosch Ufuk Kâhya neemt in het Europees Parlement de zetel over van Bas Eickhout. Deze is onlangs op eigen initiatief teruggetreden. Behalve dat hij eerder wethouder was, hield hij zich bezig met uiteenlopende vraagstukken rond kansengelijkheid, sociale rechtvaardigheid en democratische ontwikkeling. Zo was hij een van de initiatiefnemers van de Gelijke kansen aanpak in Den Bosch. Door vroegtijdig bij kinderen achterstanden zichtbaar te maken, kunnen deze kinderen met ondersteuning werken aan een betere toekomst. De afgelopen periode hield hij zich bezig bij Academie Arnhem-Oost en was hij actief in de podiumkunstensector
Ufuk Kâhya trad op 20 september 2023 terug als wethouder nadat hij was beticht van grensoverschrijdend gedrag. Zelf gaf hij toen aan dat als daar sprake van is geweest, dit nooit zijn intentie is geweest. Hij betreurde het dat anderen zijn gedrag als grensoverschrijdend hebben ervaren, maar ook dat hij niet een strijd wilde aangaan of iemands beeld al dan niet juist is.
Namens PRO neemt hij nu plaats in de Europse fractie van De Groenen/ Vrije Europese Alliantie. Kâhya: "Europa staat op een kruispunt. Over de hele wereld zien we democratische waarden onder druk staan, groeit de invloed van autoritaire bewegingen en verliest het internationaal recht aan geloofwaardigheid. Juist daarom hebben we een sterk en onafhankelijk Europa nodig. Ik kijk ernaar uit om samen met inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers, jongeren en bestuurders uit heel Europa te werken aan een Unie die sterker, groener, democratischer en rechtvaardiger wordt voor toekomstige generaties."
Auteur: Alfred Heeroma
133 keer werd dit bericht gelezen

