Verhuizen woonboten
25-Jul-2024 13:52
Leestijd 3 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Den Bosch is een waterrijke stad en dat biedt ook kansen voor wonen op het water. Tot nu toe zijn daar echter maar beperkt mogelijkheden. In 2009 zijn aan de noordkant van de Ertveldplas 22 woonboten aangemeerd. Hoewel het een plek is waar dit zou kunnen, is deze plek hiervoor nooit aangewezen. Dit betekent volgens de gemeente dat de woonboten er illegaal liggen en het ook niet past in het omgevingsplan (de bestemming is natuur, niet wonen). Op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening mag de gemeente ingrijpen en de boten verwijderen. Dit past binnen de Wet verduidelijking voorschriften woonboten (Wvvw) die op 1 januari 2018 van kracht werd.
De gemeente is eigenaar van de oever en het aanliggende water. Voor de gemeente zijn de zorgpunten dat over de Ertveldplas beroepsvaart aanwezig is, maar ook de nabijheid van het industrieterrein Rietvelden-Vutter. Ook loopt hier een hoogspanningsleiding en een gasleiding. Omdat er sprake was van allerlei rechtszaken bood de gemeente de woonbootbewoners in 2011 een tijdelijke huurovereenkomst aan tot 1 juli 2015. Deze is later verlengd tot 1 juli 2022. Woonboten mogen alleen liggen in de Industriehaven (bij de Brabanthallen en de Binnenhaven (Brede Haven). De gemeente sprak met de bewoners af dat zij nieuwe ligplaatsen mogelijk zou maken. In 2022 werden hiervoor de Rosmalense Plas en de Van Veldekekade aangewezen. Het nadeel van de eerstgenoemde is dat er geen open verbinding is en de woonboten er in gehesen moeten worden. Er zijn 17 locaties onderzocht.
Sinds 2015 is er overleg met de woonbootbewoners en andere betrokkenen. Uiteindelijk is gekozen om te komen tot een verwijdering van de woonboten, maar dan in geleidelijke fase. Dit houdt in dat de huidige bewoners van de woonboten hun huis niet aan derden mogen overdragen. Anders gezegd, financieel heeft hun woonboot op deze locatie geen waarde (op een andere locatie dus wel).
De gemeente heeft nu 12 ligplaatsen aan de Van Veldekekade gerealiseerd en ook komen er 10 ligplaatsen in de Rosmalense plas. Dat zou voldoende zijn voor de resterende 20 boten die nu nog aan de noordzijde van de Ertveldplas liggen. In 2021 is de bewoners een locatiekeuze voorgelegd. Negen bewoners kozen voor de Van Veldekekade, maar geen van de bewoners wil naar de Rosmalense plas. Een bewoner kiest voor verhuizing naar een reguliere woning en 10 bewoners willen op de Ertveldplas blijven.
Deze week verhuisde de tweede woonboot naar de Van Veldekekade. Hoewel de bewoners Hanneke van de Werf en Sjef de Hoogh geen dozen hoefden in te pakken, was de verhuizing behoorlijk stressvol. De woonboot moest namelijk over de Maas langs Engelen en Empel en vervolgens via het Máximakanaal langs Rosmalen en richting Den Dungen. Dat betekende diverse sluizen en bruggen en daarbij mocht niets fout gaan, anders zou de woonboot schade oplopen. Na een dag 'zweten' lag de boot op haar plek en zijn ondertussen water en gas aangesloten, de rest moet nog.
Na 15 jaar hebben de bewoners de schapen, de modder en wind ingeruild voor voorbij razende auto's, scooters en een loopbrug naar een stenen kade. Hoewel ze liever waren gebleven gaan ze er vanuit dat deze nieuwe plek hun thuis kan worden. De plekken worden gehuurd op basis van erfpacht en tegen kostprijs. De gemeente draagt ook bij aan de kosten voor de verplaatsing.
Wanneer de overige 7 boten komen is nog bekend. De boten die op de Ertveldplas blijven, zullen gedeeltelijk ook moeten worden verplaatst (indichting). Dit heeft te maken met de geluidszone. De bedrijven op het industrieterrein hebben soms een ontheffing van de geluidsnorm. Dit betekent dat sommige woonboten nu in een zone ligt waarbij de gevelbelasting de 55 dB overschrijdt. Dit is een onwenselijke situatie, niet alleen voor de bewoners, maar ook als bedrijven wijzigen. Door de aanwezigheid van de woonboten zouden sommige bedrijfsactiviteiten niet mogelijk zijn. De indichting van de woonboten kan pas plaatsvinden als alle 9 boten verhuisd zijn naar de Van Veldekekade. De bewoners die blijven op de Ertveldplas, zijn akkoord gegaan met persoonsgebonden overgangsrecht. Alleen de bewoners die er nu wonen mogen wonen op de woonboot. Als ze overlijden of verhuizen, dan vervalt het recht als woonbootplek.
Auteur: Alfred Heeroma
2505 keer werd dit bericht gelezen

