Voorzichtig positieve ontwikkeling TadP
13-May-2026 17:12

Leestijd 2 minuten

TheateradParademei2026.jpg title =
Het Theater aan de Parade heeft minder verlies gemaakt van verwacht en trekt meer betalende bezoekers.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Rondom het Theater aan de Parade is de afgelopen jaren nogal vaak negatief gerapporteerd. Eerst ging het over de nieuwbouw, die veel duurder uitviel dan gepland en vervolgens over de exploitatie die zo onder druk stond, dat de gemeente financieel moest bijspringen. Uit de voorlopige jaarcijfers van ZNTM, die het theater exploiteert, komt naar voren dat er een voorzichtige positieve ontwikkeling is.

Voor 2025 werd rekening gehouden met een tekort van € 255.000, maar de voorlopige cijfers geven aan dat dit op € 180.000 uit zal komen. Ook de zaalbezetting was met 74% hoger dan de verwachte 68%. Daarnaast waren er ook meer voorstellingen. Er waren er 220 gepland en het zijn er 234 geworden. Alleen de bezoekersaantallen bleven achter bij de verwachting. Er kwamen 277.422 bezoekers terwijl er 290.000 werden verwacht.

De bezoekers zijn onder te verdelen in betalende bezoekers voor voorstelling en bezoekers die komen van vrij toegankelijke activiteiten (zoals Festival Boulevard, Serious Request en Sinterklaas). 46% waren betalende bezoekers en dat is 27% meer dan begroot. 54% van de bezoekers kwamen voor overige activiteiten. Dat er meer betalende bezoekers zijn, past in een landelijke trend.

In totaal kreeg het theater € 10.790.000 binnen en dat was 10% meer dan verwacht. Vooral inkomsten uit betaalde voorstellingen (+ 23%), horeca (+ 13%) en verhuur (+ 33%) droegen hieraan bij.
Daar staat wel tegenover dat de uitgaven van € 10.970.000 9% hoger liggen dan de begroting. Dit kwam doordat theaterproducties duurder waren, maar ook inkoop voor bijvoorbeeld horeca viel duurder uit. Daar staat tegenover dat algemene kosten (personeel, marketing en ICT/telefonie) 1% lager uitvielen dan begroot. Ook huisvestingskosten vielen 1% lager uit, vooral door lagere energiekosten.

De gemeente is op meerdere manieren betrokken bij het Theater. Zo is ze eigenaar van het gebouw maar voorziet de gemeente ook in subsidies en leningen. Daarnaast is ze ook aandeelhouder bij bij exploitant ZNTM. Een vordering van € 704.529 (ex btw) is door het theater terugbetaald in 2025. Een tweede vordering van € 1,5 miljoen zal dit jaar in de vorm van € 750.000 dividend worden betaald. De tweede helft dient uiterlijk 31 december 2028 te worden betaald.

De horeca van het theater draagt wel bij aan de zichtbaarheid en levendigheid, maar is door onderbezetting niet altijd rendabel. Door meer op vraaggerichte en slimme tijden open te zijn, hoopt men de kosten te drukken. Dit zal leiden tot minder daghoreca.

Het college ziet dat er nog ruimte is voor verbeteringen: "Wij onderkennen dat er sprake is van structurele druk op de exploitatie wat zorgt voor uitdagingen op de lange termijn. Vanuit onze bestuurlijke verantwoordelijkheid zien wij erop toe dat deze uitdagingen expliciet worden betrokken in de afwegingen van de RvC en de directie, en dat de uitvoering van het strategisch plan plaats vindt binnen de vastgestelde financiële en beleidsmatige kaders. Het college blijft de ontwikkeling van het culturele aanbod en de voortgang om te komen tot een sluitende exploitatie, passend bij een brede en kwalitatief hoogwaardige programmering monitoren."

Auteur: Alfred Heeroma

190 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Voorzichtig positieve ontwikkeling TadP