Zomer 2024 in een flinke notendop
20-Aug-2024 12:59

Leestijd 10 minuten

OudeVlijmenseweg112.jpg title =
Dit kantoorpand aan de Oude Vlijmenseweg staat al langer te huur. De gemeente wil hier nu Oekraïense vluchtelingen huisvesten.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

De politiek is op lang reces geweest en eigenlijk nog wel. Veel nieuws sijpelde er niet uit het stadskantoor, alsof de wereld stilstond. Terwijl nog de laatste hand wordt gelegd aan wat duurzaamheidsverbouwingen, ging ik op zoek naar berichten van de afgelopen periode die enigszins te maken hebben met politiek.

Vluchtelingenopvang
Het opvangen van vluchtelingen houdt de gemeente bezig. Eind vorig jaar moest er opvang komen voor vluchtelingen en daarvoor werd op het Pettelaarpark een hotel omgebouwd tot opvang voor 250 vluchtelingen. Er was veel rumoer over, maar nu de vluchtelingen er zitten lijkt de storm wat te zijn gaan liggen. Er moet nog wel een tweede opvang komen bij het Kruithuis, maar die loopt vertraging op.
Voor een andere groep vluchtelingen moet de gemeente ook op zoek naar een nieuw onderkomen, namelijk Oekraïners. Het huidige onderkomen bij Station Oost moet worden ontruimd omdat er op die locatie woningen moeten komen. Een onderkomen is gevonden in een pand aan de Oude Vlijmenseweg 112. De omwonenden zullen hierover verder worden geïnformeerd. Het lijkt al een uitgemaakte zaak en dat bevreemd de PVV weer. Ze verwachtten dat omwonenden toch minimaal inspraak moeten hebben bij een dergelijke locatie.
In principe geldt dat als het niet in strijdt is met een omgevingsplan, de gemeente het proces ook zonder inspraak mag doen. Het pand heeft tot nu toe een kantoorfunctie en dat is iets anders dan een woonfunctie.

Afvalstoffendienst
Voor de zomer was er veel te doen over de Afvalstoffendienst. Al ruim 2 jaar lijkt het duidelijk dat zaken niet gaan zoals die moeten gaan. Er gebeuren ongelukken, de werksfeer is op sommige plaatsen niet heel zonnig en veiligheidsinspectie vindt dat de veiligheid tekort schiet. De gemeente is druk bezig om met overleg, (nood)maatregelen en inhuren van externe deskundigen deze dienst weer op het juiste spoor te krijgen. Bosch Belang vraagt zich af of de trein wel snel genoeg gaat, want een dreiging dat bij een volgende missers waarbij personeel betrokken is de zaak op slot gaat, hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd. En wat als de dienst echt dicht moet, is er dan een noodscenario? De komende tijd zullen de vragen of een herstructurering nodig is en wat dit betekent voor de regionale samenwerking moeten worden beantwoord.

Huftergedrag verkeer
In juli kondigde gemeente aan te komen met een pilot om het huftergedrag in het verkeer aan te pakken. Veel mensen storen zich aan dit gedrag. Op dit moment worden er steekproefsgewijs verkeerscontroles gehouden en daarbij vallen er altijd wel verkeersgebruikers door de mand. De gemeente wil vanaf 2025 mensen die vier keer of meer binnen een jaar een boete voor foutief verkeersgedrag krijgen persoonlijk gaan benaderen. Vaak gaat het om jongeren en dan zullen ook de ouders worden betrokken. Bijna 40% van de ongelukken zou worden veroorzaakt door bestuurders die al eerdere een boete hebben gehad. De VVD, Leefbaar 's-Hertogenbosch en het CDA vinden eigenlijk dat er niet eerst een pilot moet komen, maar dat de maatregelen meteen stadsbreed mogen worden uitgerold. Ook de restrictie tot de Binnenstad en Rosmalen roept bij deze partijen vraagtekens op. De gemeente is voor de gegevens wel afhankelijk van de politie en zal daarmee moeten samenwerken. De pilot vraagt nog wat voorbereiding en zal in 2025 uitgevoerd worden. Wel mogen BOA's sinds 2 augustus fietsers en voetgangers bekeuren bij overtredingen. Dat was eerder een exclusieve taak van de politie.

Afval pilot
Bijplaatsingen bij ondergrondse containers komt nog steeds veel voor en daar storen veel inwoners zich aan. Het is een hardnekkig probleem waar al jaren een oplossing voor wordt gezocht. Veel containers zijn door kunstenaars al voorzien van fraaie decoraties in de hoop bijplaatsingen te voorkomen. Ook het inrichten van de omgeving met kunstgras en kunstbloemen is toegepast, maar het verminderde het probleem niet. In 2023 is gemeente in West en Noord begonnen met een pilot om meer te handhaven op de bijplaatsingen. Dit leverde meerdere boetes op, maar mensen worden ook voorzichtiger en voorkomen dat er informatie in het afval zit die kan leiden naar de dader. Het aantal meldingen nam toe, waardoor controle ook beter uitgevoerd kon worden. In de wijken neemt de hoeveelheid bijplaatsingen wel iets af, maar dat geldt niet voor winkelcentra.
Tot het plaatsen van camera's wil de gemeenten nog niet overgaan i.v.m. privacy redenen. In sommige andere gemeenten is dit middel al wel ingezet, maar er zijn te weinig gegevens om vast te stellen of het effect heeft. Wel is het plaatsen van een camera duur (€ 15.000 tot € 20.000) en gebonden aan strenge regels (privacy). Het lijkt erop dat het plaatsen van (grof)afval bij afvalcontainers een hardnekkig probleem blijft. Volgens Voor Den Bosch zou het aanbrengen van een sticker dat het niet mag al kunnen helpen.

Laadpalen
Er komen steeds meer elektrische auto's en daarom zijn er ook meer laadpalen nodig. Den Bosch was er vroeg bij om een infrastructuur voor de laadpalen op te zetten. Bij aanvang zijn bewoners gevraagd waar ze graag laadpalen willen hebben. Nu bijna vijf jaar later wil de gemeente de inventarisatie opnieuw doen. Vanaf 2030 zullen er alleen nog elektrische auto's verkocht mogen worden en is het logisch te verwachten dat er dan ook op andere plekken laadpalen nodig zijn.
Daarnaast hebben particulieren de mogelijkheid een eigen oplaadpunt aan te schaffen en te plaatsen bij hun huis. Dan moet wel de auto op eigen terrein worden opgeladen. Dat is niet altijd mogelijk en dan zou men met een kabel over de stoep naar hun auto moeten gaan en dat mag niet. Een losse kabel kan zorgen voor struikelgevaar. De gemeente gaat in de Binnenstad een pilot starten om te kijken of er gewerkt kan worden met kabelmatten.
Voor appartementcomplexen geldt tot nu toe dat het plaatsen van een of meerdere oplaadpunten in een ondergrondse garage een zaak is van de VVE. Dit is vanaf 1 juli 2025 niet meer zo. Dan gaat de notificatieregeling van kracht. Dan mag iedere bewoner die een plan indient bij de VVE dat voldoet aan de regeling, een laadpaal instaleren. Dat kan leiden tot een wirwar van systemen. De VVE kan het dan echter niet meer tegenhouden. Wel moet de VVE zorgen dat er wordt voldaan aan de brandveiligheid.

Troubadour
Kindcentrum De Troubadour in de Mozartlaan in Rosmalen pleit al langer voor een betere verkeersveiligheid rondom de school. Dit had niet alleen te maken met ouders die hun kinderen naar school brachten, maar ook met de onoverzichtelijkheid van de rotonde. Ook waren er automobilisten die hun rijgedrag niet aanpasten aan de schoolomgeving. Na veel overleg zijn er nu nieuwe markeringen, borden en verlichting aangebracht en is de oversteekplaats voor voetgangers verbeterd. De komende tijd moet uitwijzen of deze maatregelen voldoende zijn.

Busvervoer
De overheid stimuleert al jaren het gebruik van het openbaar vervoer. Dat lukt nog niet echt. De NS kondigde al aan volgend jaar de tarieven te verhogen omdat ze niet uit de kosten komen. De bus is ook niet altijd een goed alternatief. In Brabant verzorgt Arriva busvervoer. Daarvoor is een vaste dienstregeling die moet voldoen aan de prestatieafspraken die zijn gemaakt met de provincie. In de praktijk blijkt echter dat 1 op de 60 bussen niet rijdt. Dit heeft onder andere te maken met personeelstekort en ziekteverzuim. Ook de stakingen in februari zorgden voor hoge uitval.
De provincie accepteert dit niet meer en heeft het bedrijf boetes opgelegd. Of dat ook gaat helpen is maar de vraag. Het bedrijf is wel bezig extra personeel aan te trekken waarbij ook aan studenten wordt gedacht.
De buslijnen die op de Onderwijsboulevard moeten komen zijn vertraagd. Door de nieuwbouw die er nu plaatsvindt kan er geen veilige wegindeling gemaakt worden.

Kanaalzone Fase 2
Over de aanpak van de weg lang de Zuid Willemsvaart van het Kardinaal van Rossumplein naar de Citadellaan is al veel te doen geweest. Bewoners vonden de plannen onduidelijk en anderen voorbarig. Ondertussen zijn de werkzaamheden al een tijdje bezig. Dit zorgt hier en daar voor onduidelijkheid en onveilige situaties.
De bushalte bij de Zusterflat is nu opgeschoven in de richting het Kardinaal van Rossumplein. De bewoners aldaar zijn daar niet allemaal blij mee. De mensen die op de bus wachten staan nu voor hun woningen. Dat is te begrijpen omdat er geen bushokjes staan, maar vervelend is het wel.
De gemeente wil op het Kardinaal van Rossumplein een rotonde aanleggen. Er zijn meerdere partijen, zoals de Fietsersbond en Stichting Boom & Bosch, die een rotonde overbodig vinden. Ook Arriva heeft aangegeven dat een rotonde voor de bussen geen ideale oplossing is. Ook moeten er 2 grote platanen voor worden gekapt. Bezwaren hiertegen zijn door de bezwarencommissie niet erkend. Ze geven aan dat er 25 nieuwe bomen komen en er voldoende compensatie is. Daarmee zou de omgeving ook groener worden. Bij de bezwaren zat ook als motivatie dat het lang duurt voordat kleine bomen net zoveel capaciteit hebben als twee grote bomen. Volgens de commissie speelt dat geen rol. Ook bezwaren tegen de rotonde worden niet erkend. Wel is de aanleg vertraagd naar april 2025.

Fietsen
Begin juli werd de fietsenstalling bij het station aan de kant van het Paleiskwartier in gebruik genomen. Aanvankelijk had niet iedereen dit in de gaten; de officiële opening is pas later deze week. De bedoeling is dat er nu geen fietsen meer op het Leonardo da Vinciplein staan. De fietsenrekken zijn reeds ingepakt en de fietsen verdwenen. Er zal sowieso meer aandacht zijn voor fietsen die geplaatst zijn op plekken waar dat eigenlijk niet hoort. Daar kwamen ook studenten van de studentenwoningen aan de Onderwijsboulevard achter. Eerst kregen de fietsten een label dat als de fiets niet verplaatst werd, deze afgevoerd zou worden. Dat gebeurde dus 12 augustus. Ook fietsen zonder label werden afgevoerd. Wie een fiets mist kan gaan kijken in het fietsdepot. Het kost dan wel € 18 om je fiets terug te krijgen.

Woonboten
De gemeente wil al langer dat de woonboten op de Ertveldplas verdwijnen. De boten liggen enerzijds bij een natuurgebied, maar ook in de zone van industrieterrein Rietvelden. De locatie is niet bedoeld om te wonen. Er waren 20 boten waarvoor een oplossing moest komen. Bij de Van Veldekekade zijn 12 ligplaatsen ingericht, maar nu liggen er pas 2 woonboten. Daar zouden er nog 7 uit de Ertveldplas bij moeten komen, maar of die er komen is nog maar de vraag. De gemeente is druk bezig deze plaatsen te slijten. De sluitingstermijn van 16 juli is verlengd tot 30 september. Voor de woonboten op de Ertveldplas geldt een uitsterfbeleid. Als de huidige (hoofd)bewoner overlijdt of vertrekt, mag de woonboot op die plek niet worden overgedragen en is dan niets meer waard. Alleen een verplaatsing is dan nog een optie.

Rivierenplein
Sinds vorig jaar is Aldi bezig om winkeliers in een blok weg te krijgen. Deze winkelketen heeft het blok gekocht en de huur opgezegd. De meeste winkels zijn verhuisd of gestopt. In september hoopt de supermarktketen te beginnen met de verbouwing en eind dit jaar de winkel te openen.

Daklozen
De gemeente Den Haag stuurt al langere tijd daklozen (met een financiële vergoeding) naar andere gemeenten, waaronder Den Bosch. Die gemeenten zijn daar niet van op de hoogte gesteld en waren daar niet blij mee. De meeste steden hebben hun handen al vol aan de daklozen die er al zijn en nog meer mensen zonder een huis, daar zit men niet op te wachten. De gemeente Den Haag heeft nu toegezegd voortaan wel te melden als daklozen verplaatst. Het streven is nog steeds om het aantal dak- en thuislozen in 2030 tot het verleden te laten behoren. Dat is nog een harde noot om te kraken, omdat steeds vaker mensen hun woning kwijt raken.

Auteur: Alfred Heeroma

1395 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Zomer 2024 in een flinke notendop