Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Street art, vaak in de vorm van graffiti, speelt een belangrijke rol op de Tramkade. Zo zijn de silo's van de voormalige De Heus al jaren geleden beschilderd met iconische afbeeldingen. Het behoud hiervan is voor de gemeente belangrijk, ook bij de ontwikkeling van het gebied. Deze street art wordt verzorgd door kunstenaars collectief Stichting Kings of Color.
Er zijn meer locaties geschikt om ingevuld te worden met street art. De gemeente heeft gekeken of er meer partijen betrokken kunnen worden, maar is tot de conclusie gekomen dat Kings of Color de enige serieuze kandidaat is. De gemeente stelt tot minimaal 31 december 2026 diverse dam- en silowanden beschikbaar om hierop kunst aan te brengen en te beheren.
Kings of Color is in Den Bosch begonnen, maar heeft naast een stevige lokale biniding ook veel (inter)nationale contacten in hun netwerk. 'Dankzij gebiedskennis, organisatorische structuur en innovatieve aanpak is de stichting in staat om impactvolle en zorgvuldig uitgevoerde kunstprojecten te realiseren' geeft de gemeente aan.
Tegen het toekennen van deze bruikleenovereenkomst kan nog bezwaar gemaakt worden. Overigens kan de overeenkomst telkens met een jaar worden verlengd.
Auteur: Alfred Heeroma
27 keer werd dit bericht gelezen
Leestijd 2 minuten

Fotograaf: Zin In Den Bosch - Bron: Zin In Den Bosch
City Marketing is een relatief nieuw begrip in marketingland. In Den Bosch begon Den Bosch Partners (DBP) in 2022 met de promotie van de stad. Dat bleef niet onopgemerkt en werd genomineerd voor de Citymarketing trofee 2025, maar moest de prijs toch laten aan Almere.
De jury was onder de indruk hoe snel DBP een professionele organisatie heeft weten op te zetten. Volgens de jury weet DBP wat ze doen en willen bereiken. "Den Bosch Partners heeft inhoudelijk een goed verhaal dat echt aansluit bij het Den Bosch gevoel, met als kern 'de kunst van het samenleven' en het motto 'de zin van het leven is de zin in het leven'.", volgens de jury.
De jury is benieuwd hoe de volgende stap van verbinding tussen marketing, branding en bredere community ontwikkeling zal uitwerken.
De prijs ging naar Almere, mede omdat daar al langer aan de weg wordt getimmerd. Almere werkt al 25 jaar aan een consistent programma vanuit een goed doordachte integrale en geïntegreerde visie. Ze gebruiken goed dat ze een jonge, open en inventieve stad zijn. En weet op een goede manier de eigen merkwaarden toe te passen.
De derde kandidaat was Breda Marketing, maar de jury kreeg bij het inhoudelijke verhaal en de merkwaarden gastvrij, groen en grenzeloos weinig gevoel.
Marketing is niet alleen een stedelijke aangelegenheid, maar vaak worden ook regio's gepromoot. Brabant Partners mocht hiervoor de Regiomarketing Innovatie Award in ontvangst nemen. Dit is de eerste keer dat deze prijs werd toegekend. Brabant Partners ontwikkelde Wandelstarter om zo de spontane wandelaar en andere recreanten goede mogelijkheden te geven om te wandelen in de natuur, maar ook andere mogelijkheden, zoals horeca, te combineren. Door de mogelijkheden blijken de wandelaars positief beïnvloed te kunnen worden.
De andere genomineerden waren Brandteam InFlevoland (wonen in Flevoland) en Eiland Marketing Goeree-Overflakkee (zoeken naar een balans tussen bewoners en toeristen door het aanbieden van een Eilandpas).
Auteur: Alfred Heeroma
44 keer werd dit bericht gelezen
Leestijd 1 minuut

Fotograaf: NPO-Spieren voor Spieren - Bron: Spieren voor Spieren
Elk jaar organiseert 3FM Serious Request het Glazen Huis. Een aantal DJ's verblijven dan 24 uur per dag in een studio die op een locatie in Nederland staat. Dit jaar zal de actie van 18 tot en met 24 december op de Markt in Den Bosch plaatsvinden. Er zal geld ingezameld worden voor Spieren voor Spieren.
Vaak worden in aanloop tot de actie door bewoners diverse acties opgezet om geld in te zamelen voor het beoogde doel. De gemeente hoopt dat er ook in Den Bosch bewoners zijn die zich willen inzetten.
De ziekte treft ongeveer 20.000 kinderen in Nederland, waarbij de spierkracht dagelijks minder wordt en bewegen moeilijker. De gemeente zet in op verbeelden, verbinden en vieren en zou het mooi vinden als deze krachten worden ingezet voor acties. "Met creativiteit, saamhorigheid en actie laten we zien wie we zijn: een gemeenschap die er voor elkaar is, juist als het erop aankomt. We roepen inwoners, ondernemers, scholen, sportclubs en verenigingen op om mee te doen. Elke dag telt. Elke bijdrage helpt", aldus het bericht.
De gemeente wilde al langer dat het Glazen Huis een keer naar Den Bosch zou komen. Ze heeft het overleg hierover als prettig ervaren en hoopt dat het een veilig en onvergetelijk evenement wordt.
Auteur: Alfred Heeroma
57 keer werd dit bericht gelezen
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Jarenlang was de turnhal in de Maasport het onderkomen van topsporters in Nederland. NOC*NSF financierde het gebruik van hal door turners, maar stopt daar per 1 september mee. Dit zou betekenen dat de hal vanaf die datum geen huurder heeft. Turnvereniging Flik-Flak maakt ook gebruik van het gebouw waar de turnhal zit en diende een plan in voor de toekomst. Dat deed ook Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU). De gemeente bekeek de twee plannen en vond het jammer dat er niet een gemeenschappelijk plan was.
De gemeente verhuurt de hallen en beoordeelde het plan van de KNGU als beste. In dat plan is ook ruimte voor Flik-Flak. De gemeente geeft aan blij te zijn dat er een nieuwe invulling van de hal komt.
Auteur: Alfred Heeroma
54 keer werd dit bericht gelezen
Leestijd 2 minuten

Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek