Elke twee jaar wordt er een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van woningcorporaties. Er wordt dan gekeken naar hoe huurders het contact met de corporatie ervaren, naar de informatie die huurders ontvangen en hoe reparaties of onderhoud aan woningen worden uitgevoerd. Dit onderzoek wordt gedaan door KWH dat optreedt als het landelijk centrum voor kennis en kwaliteit voor en door woningcorporaties. BrabantWonen en Joost ontvingen eerder deze maand het certificaat dat twee jaar geldig is.
Het onderzoek wordt gedaan onder huurders. Deze krijgen vragenlijsten waarop ze kunnen aangeven waarover ze tevreden zijn, maar ook wat er beter kan. In heel Nederland deden er 200.000 huurders mee aan het onderzoek. Nadat de resultaten binnen waren, zijn ze onderzocht door een onafhankelijke commissie.
BrabantWonen geeft aan trots te zijn met het certificaat: "We vinden het belangrijk om onze dienstverlening naar de huurders te blijven verbeteren. Hier werken onze collega's op kantoor en in de wijken met z'n allen heel hard aan. En om te weten wat er nu goed gaat en waar het (nog) beter kan, doen wij al jaren mee aan het KWH–Huurdersonderzoek."
Joost geeft aan: "De hoge waardering voor reparaties - een 8,4, en tevredenheidsscore van maar liefst 97% - hebben we voor een belangrijk deel te danken aan onze eigen onderhoudsdienst. Die werd beoordeeld met maar liefst een 8,7! Daarnaast worden ook de vriendelijkheid aan de telefoon, de duidelijke afspraken en de snelheid en het resultaat van de reparatie zeer gewaardeerd. Zoals één huurder het samenvat 'Snel, netjes en vriendelijk. Vakmanschap!'"
Joost kreeg eerder ook al de A-status van Aedes.
70 corporaties in Nederland kregen dit certificaat. In Nederland zijn 269 corporaties.