Conflict over woningen Havendijk
14-Nov-2025 16:06

Leestijd 2 minuten

knoflook-asbest1.jpg title =
In de panden van Knoflook is asbest gevonden, maar vooralsnog weigeren de bewoners om te vertrekken.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Aan de voet van de Diezebrug staan al jaren woningen voorzien van graffiti. De woningen lijken te slecht om in te wonen, maar toch wonen er al sinds 2006 krakers. Ze wonen daar omdat de Vughtse eigenaar Cornelis Huygens niet met plannen kwam en de woningen liet vervallen. De krakers weten dat hun verblijf illegaal is, maar wat de eigenaar doet is ook ongewenst. Daarom worden de krakers al jaren gedoogd. Nu wil de eigenaar de krakers toch weg hebben en laait er een conflict op.

De eigenaar heeft een rechtszaak (bodemprocedure) tegen de bewoners aangespannen en die moet 4 december voor de rechter komen. De woningen moeten wijken voor de nieuwbouwplannen in dit gebied dat onderdeel uitmaakt van de Bossche Delta. Volgens Huygens kan nieuwbouw in dit gebied voor 700 tot 900 mensen een huisvesting opleveren, waarbij ook ruimte is voor bewoners met een kleine portemonnee.

Begin deze maand werd er een inspectie uitgevoerd op de aanwezigheid van asbest en daarbij is geconstateerd dat de aanwezige asbest voor acute gezondheidsrisico's zorgt. Voor Huygens reden om de krakers te verzoeken per direct de woningen te verlaten. De krakers erkennen dat er asbest is, maar dat zou gaan om een ruimte die niet gebruikt wordt en is afgesloten. Huygens geeft echter aan dat het gaat om gehele pand. Hij heeft de bevindingen van het onderzoek gedeeld met de gemeente en omgevingsdienst. Deze laatste heeft nu opdracht gegeven dat het pand buiten gebruik moet worden gesteld. Ondertussen zijn aan de buitenzijde van het pand plakkaten opgehangen dat het pand niet toegankelijk is voor onbevoegden vanwege asbest.

Volgens Abel Heijkamp van Bond Precaire Woonvormen is het onderzoek uitgevoerd in opdracht Huygens. Dat vindt hij opmerkelijk, aldus een verklaring tegenover het Brabants Dagblad: "Er loopt al een bodemprocedure voor ontruiming. Die vindt plaats begin december."

De krakers zeggen niet direct te kunnen vertrekken omdat ze dan geen dak meer boven hun hoofd hebben. Ze hebben niet direct een alternatief voor de huidige kraakwoningen. De krakers kraken niet alleen de woningen, maar hebben onder de naam Knoflook ook een aantal sociale activiteiten ontwikkeld. Jongeren kunnen hier komen eten of creatief zijn, bijvoorbeeld met muziek of gewoon om te praten. Door nu te blijven, kiezen de bewoners voor een gezondheidsrisico. Wel zijn bewoners een actie gestart om Knoflook te behouden. Ze vinden het van belang dat er vrijplaatsen zijn in Den Bosch. Daarnaast vrezen ze dat de panden na ontruiming wederom lange tijd leeg zullen staan, omdat erop dit moment nog geen concrete (goedgekeurde) plannen zijn voor nieuwbouw. Het bedrijf Kwikfit zit in een pand dat grenst aan Knoflook en dat bedrijf zou wel mogen blijven. Als de woningen worden gesloopt, vrezen beowners van de woningen dat het gebied langdurig braak komt te liggen. Ze vragen ook om een acute uitzetting te voorkomen waardoor jongeren niet dakloos worden.

De gemeente wil nu op korte termijn met de bewoners van Knoflook in gesprek over de ontstane situatie.

Auteur: Alfred Heeroma

485 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Conflict over woningen Havendijk