Den Bosch Politiek | Den Bosch grijpt naast marketingprijs
Den Bosch grijpt naast marketingprijs
12-juni-2025 15:34:02
Leestijd 2 minuten
Onlangs werd de Zin In Den Bosch campagne gestart. Fotograaf: Zin In Den Bosch - Bron: Zin In Den Bosch
City Marketing is een relatief nieuw begrip in marketingland. In Den Bosch begon Den Bosch Partners (DBP) in 2022 met de promotie van de stad. Dat bleef niet onopgemerkt en werd genomineerd voor de Citymarketing trofee 2025, maar moest de prijs toch laten aan Almere.
De jury was onder de indruk hoe snel DBP een professionele organisatie heeft weten op te zetten. Volgens de jury weet DBP wat ze doen en willen bereiken. "Den Bosch Partners heeft inhoudelijk een goed verhaal dat echt aansluit bij het Den Bosch gevoel, met als kern 'de kunst van het samenleven' en het motto 'de zin van het leven is de zin in het leven'.", volgens de jury.
De jury is benieuwd hoe de volgende stap van verbinding tussen marketing, branding en bredere community ontwikkeling zal uitwerken.
De prijs ging naar Almere, mede omdat daar al langer aan de weg wordt getimmerd. Almere werkt al 25 jaar aan een consistent programma vanuit een goed doordachte integrale en geïntegreerde visie. Ze gebruiken goed dat ze een jonge, open en inventieve stad zijn. En weet op een goede manier de eigen merkwaarden toe te passen.
De derde kandidaat was Breda Marketing, maar de jury kreeg bij het inhoudelijke verhaal en de merkwaarden gastvrij, groen en grenzeloos weinig gevoel.
Marketing is niet alleen een stedelijke aangelegenheid, maar vaak worden ook regio's gepromoot. Brabant Partners mocht hiervoor de Regiomarketing Innovatie Award in ontvangst nemen. Dit is de eerste keer dat deze prijs werd toegekend. Brabant Partners ontwikkelde Wandelstarter om zo de spontane wandelaar en andere recreanten goede mogelijkheden te geven om te wandelen in de natuur, maar ook andere mogelijkheden, zoals horeca, te combineren. Door de mogelijkheden blijken de wandelaars positief beïnvloed te kunnen worden.
De andere genomineerden waren Brandteam InFlevoland (wonen in Flevoland) en Eiland Marketing Goeree-Overflakkee (zoeken naar een balans tussen bewoners en toeristen door het aanbieden van een Eilandpas).