Eerste bomen Diezebrug worden gekapt
30-Oct-2025 15:21

Leestijd 1 minuut

bomenDiezebrug.jpg title =
Vier bomen zijn al gemarkeerd om te worden gekapt.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

De huidige Diezebrug is versleten en besloten is om deze te vervangen. Dat gebeurt niet door een brug op dezelfde plek, maar door een lage brug iets verderop. Als die brug klaar is, zal de oude brug worden gesloopt. Zowel voor de bouw van de nieuwe brug als de sloop van de oude brug zullen uiteindelijk 50 bomen moeten wijken. Na vragen vanuit de gemeenteraad zullen de bomen zolang mogelijk blijven staan. Toch zullen op 19 november de eerste vier bomen worden omgezaagd.

Deze vier bomen moeten wijken omdat Enexis kabels en leidingen gaat verleggen. Die werkzaamheden worden momenteel voorbereid en zullen in het najaar worden uitgevoerd. In diezelfde week zullen vijf bomen worden verplant naar het Kardinaal van Rossumplein en langs de Orthenseweg. Tussen oktober en maart is de beste tijd om bomen te verplanten.

De 50 bomen zullen worden gecompenseerd. Dat kan op dit moment niet in hetzelfde gebied omdat de werkzaamheden nog moeten plaatsvinden. In dat geval wordt gekeken waar elders in de gemeente nieuwe bomen geplant kunnen worden. Er is gekozen om 70 bomen te planten in Nuland.

De nieuwe Diezebrug maakt onderdeel uit van de Bossche Stadsdelta. Hier komen nieuwe woningen en bedrijven. Als dat werk klaar is, zullen er ook nieuwe bomen in de Stadsdelta geplant worden. Dat is naar verwachting in 2030.

Auteur: Alfred Heeroma

418 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Eerste bomen Diezebrug worden gekapt