Einde van deelscooters
16-Oct-2025 18:41

Leestijd 1 minuut

Deelscooters-GoSharing-Apr2022-AlfredHeeroma1.jpg title =
GO Sharing was de eerste aanbieder van deelscooters in Den Bosch.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

In 2020 begon GO Sharing als eerste met deelscooters in Den Bosch. Andere bedrijven zoals Bolt, Check en Felyx sprongen ook in die markt. Toch bleek Den Bosch voor de meeste bedrijven niet winstgevend en vertrokken uit de stad. De laatst overgebleven aanbieder, Felyx, heeft nu aangegeven ook te stoppen met het aanbieden van de deelscooters. Vanaf 20 oktober zullen de scooters worden verwijderd uit de stad.

Aanvankelijk zorgde de deelscooters voor veel overlast, omdat gebruikers de scooters midden op stoepen parkeerden. Sinds 2023 zijn daarover afspraken gemaakt en sinds dit jaar zijn er op meerdere plekken in de stad zogenaamde hubs gemaakt, waar de deelscooters gestald moeten worden. De gemeente is dan ook verrast en teleurgesteld door het besluit van Felix. De gemeente zal nu direct stoppen met het inrichten van hubs voor deelscooters en gaat nadenken hoe de reeds ingerichte hubs ingezet kunnen worden.

De gemeente wil graag het deelvervoer stimuleren, maar ziet nu dus weer een partij vertrekken. Het enige deelvervoer dat er nu nog is betreft deelfietsen bij transferia en de OV-fietsen. Daarnaast zijn er meerdere partijen actief met deelauto's.

Auteur: Alfred Heeroma

436 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Einde van deelscooters