Geen stroomcapaciteit meer
16-Apr-2026 19:59
Leestijd 2 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Er wordt al langer voor gewaarschuwd dat het stroomnet vol raakt. Dit heet de nestcongestie. In Brabant is Enexis verantwoordelijk voor de stroomaansluitingen en zij hebben nu aangegeven dat er in 22 gebieden geen ruimte meer is voor nieuwe stroomaansluitingen. Hieronder valt ook het noordoostelijke deel van Den Bosch.
Dit houdt in dat er vanaf 1 juli in Maaspoort, Rosmalen, Nuland en Vinkel geen nieuwe aansluitingen mogelijk zijn. Dit wil zeggen dat er alleen nieuwe aansluitingen gemaakt kunnen worden als andere gebruikers stoppen met het afnemen van stroom.
In Nederland is het zo geregeld dat Tennet zorgt voor het hoogspanningsnetwerk. Dit wordt momenteel uitgebreid en daar komt juist extra capaciteit bij. De stroom van dit hoogspanningsnetwerk gaat vervolgens naar verdeelstations en die vallen in het geval van Den Bosch onder Enexis. Die hadden al eerder aangegeven dat het verdeelstation op Orthen aan de maximale capaciteit zit. Dat wil dus zeggen dat die geen stroom extra stroom van het hoogspanningsnet meer kan verwerken en dus ook niet kan zorgen dat in de stad extra aansluitingen kunnen komen.
Behalve de hierboven genoemde gebieden ontstaan er ook problemen met aansluiting in het Paleiskwartier, de Maaspoort, De Herven en Hintham. De ACM heeft een prioritering opgesteld voor welke projecten als eerste aangesloten mogen worden. Exenis geeft aan zich hier aan te willen houden, maar in de 22 probleemgebieden de is situatie zo dat er na 1 juli helemaal niets valt te prioriteren.
Rutger van der Leeuw, CEO van Enexis: "Het beeld kan ontstaan dat er niets meer kan op het stroomnet, maar dat is niet zo. We sluiten elke dag nieuwe klanten aan en werken aan de grootste uitbreiding van ons net ooit. Tegelijk moeten we eerlijk zijn: op een paar plekken zit het net nu al vol en zijn we aangewezen op uitbreiding en slimme oplossingen voordat er weer nieuwe ruimte ontstaat."
Op dit moment is er al een flinke wachtlijst. Nieuwe aanvragen lopen dus het risico langer te moeten wachten op een aansluiting. Dit heeft ook gevolgen voor de bouwprojecten in de Spoorzone en genoemde delen van de stad. De gemeente gaat in kaart brengen wat die gevolgen zijn. Enexis gaat ook onderzoeken of er ergens extra capaciteit kan worden gecreƫerd. De gegevens verwacht ze dit najaar te hebben.
Het verdeelstation op Orthen-Noord zal worden uitgebreid, maar het is nog onbekend wanneer hier de extra capaciteit beschikbaar is. Ook een verdeelstation bij Wijchen wordt uitgebreid, hier heeft ook een flink deel van Noordoost Brabant profijt van. Dit zal echter pas tussen 2030 en 2033 klaar zijn.
Behalve de uitbreiding van de verdeelstations moet ook het aantal transformatorhuisjes in de buurten en wijken moeten worden uitgebreid, daar wordt nu al aan gewerkt.
Auteur: Alfred Heeroma
198 keer werd dit bericht gelezen

