JBC steeds meer in gebruik
12-Apr-2026 15:07
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Het Jeroen Bosch College (JBC) mocht in het schooljaar 1973-1974 de eerste leerlingen ontvangen en kwam leeg te staan nadat in 2022 na de zomervakantie de leerlingen vertrokken naar het Rodenburgcollege. Even maakte de Internationale Schakelklas nog gebruik van het pand, maar die verhuisde het met ingang van dit schooljaar naar voormalige Sancta Maria Mavo. Toch staat het JBC nu niet leeg en wordt zelfs intensief gebruikt.
De toekomst van het pand lijkt vrij zeker en dat is sloop. Die gaat echter niet voor 2029 plaatsvinden, want er moeten eerst nieuwe plannen komen voor dit pand aan de Rompertsebaan. De gemeente stelt in zo'n geval het pand beschikbaar voor tijdelijk gebruik. Robin Vervoort van Gapph Vastgoedbeheer zag wel mogelijkheden: "Toen ik hier voor het eerst binnenliep, was ik onder de indruk van de grootte. Hier kunnen we iets moois van maken voor maatschappelijke ondernemers."
Een schoolgebouw is niet direct geschikt voor kleine ondernemers en moet er hier en daar verbouwd worden. Wijkmanager Ronnie van Gaal: "Het muzieklokaal werd een kickboksschool, de lerarenkamer een dansstudio en de kamer van de oud-rector een atelier waar gitaarbanden worden gemaakt – zelfs voor artiesten als Guus Meeuwis."
De ondernemers, initiatiefnemers en creatievelingen kunnen terecht bij het Jeroen Bosch Collectief. Hoewel het pand al redelijk volloopt, is er nog ruimte voor ongeveer 20 nieuwe gebruikers. Op dit moment zijn er diverse ruimten vanaf 30 m2 te huur. Bij een schoolgebouw moet je dan denken aan ruimten die voorheen dienstdeden als klaslokaal, kantoor of zelfs een gymzaal.
Het pand is 24/7 beschikbaar en beschikt over de basisvoorzieningen die men kan verwachten in een verzamelgebouw. Wie interesse heeft kan kijken op de pagina van het Jeroen Bosch Collectief.
Auteur: Alfred Heeroma
220 keer werd dit bericht gelezen

