Jaarwisseling Den Bosch redelijk rustig verlopen
09-Jan-2026 10:29
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Het college van B en W laat weten dat de jaarwisseling 'relatief rustig' is verlopen en vergelijkbaar is met voorgaande jaren. Op 31 december waren er 20 meldingen en op 1 januari 7 meldingen van vuurwerkoverlast. Er zijn ook minder meldingen van vernieling vergeleken met voorgaande jaarwisseling. De totale schade is ongeveer € 20.000.
De meldingen van vuurwerkoverlast zijn zoveel mogelijk door stadstoezicht afgehandeld. Geen van de meldingen vond plaats binnen de vuurwerkvrije zones.
In de nieuwjaarsnacht zijn er drie meldingen gedaan van vernieling, betreffende een vernielde afvalbak. Voor de jaarwisseling werden er ook al meldingen gedaan van vernieling door vuurwerk. Sinds 26 september (eerste melding) zijn er 44 meldingen van vernieling binnengekomen. Deze meldingen samen vertegenwoordigen een schade van ongeveer € 20.000 en dat is vergelijkbaar met voorgaande jaarwisseling.
Voorafgaand aan de jaarwisseling is er vooral contact gezocht met jongeren, maar ook tijdens de jaarwisseling waren er straatcoaches actief. Zij zochten de jongeren op en spoorden ze aan vooral geen zwaar vuurwerk af te steken, mede vanwege hun eigen veiligheid. Er waren best veel jongeren op straat.
Het college spreekt haar dank uit aan een ieder die bij heeft 'bijgedragen aan een veilig en prettig verloop van de jaarwisseling'.
Auteur: Alfred Heeroma
251 keer werd dit bericht gelezen

