Jassenactie
04-Nov-2025 21:32

Leestijd 1 minuut

Saomeuit1.jpg title =
Samen naar huis fietsen na het vieren van Carnaval.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Nog een week en dan is het weer d'n elfde van d'n elfde oftewel de aftrap van het Carnaval. Velen zullen zich dan onderdompelen in het feestgedruis, maar aan elk feest komt een eind. En dan moet je weer naar huis en op die weg voelt niet iedereen zich prettig. Velen zullen op de fiets gaan en komen langs plekken waar het veiligheidsgevoel afkoelt naar de temperatuur van een goed glas pils.
Daarom start de Oeteldonkse Club van 1882 samen met de gemeente dit jaar met het initiatief Saome uit, Saome thuis.

De bedoeling is dat Oeteldonkers gezamenlijk een route fietsen. Op drie centrale plekken in de binnenstad – bij de fietsenstallingen van het Station stadszijde), de Wolvenhoek en de Kerkstraat – worden verzamelzones ingericht waar feestvierders elkaar kunnen treffen. De plekken zijn te herkennen aan hoge palen met gekleurde routeborden en verlichting.

Iedereen kan zich bij een route aansluiten en met buurt- of dorpsgenoten naar huis fietsen. Vertrektijden en exacte routes spreken Oeteldonkers onderling af. Zo blijft het samenzijn niet alleen in de kroeg, maar ook onderweg naar huis gezellig – een mooie afsluiting van een geslaagde dag. Er zijn vijf routes opgesteld in samenwerking met de Dolle Mina's. Zij hielpen mee de richtingen en verzamelplekken te bepalen, zodat iedereen makkelijk zijn of haar kant op kan.

In Tilburg (Safe Tilly End) en Eindhoven (Veilig tot het Eindje) zijn soortgelijke initiatieven.

Auteur: Alfred Heeroma

226 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Jassenactie