Meeste fietsen worden niet opgehaald
14-Feb-2025 12:53

Leestijd 2 minuten

fiets-verkeerdgestald1.jpg title =
Verkeerd gestalde fietsen krijgen een label en worden na verloop van tijd verwijderd.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Voor de gemiddelde Bosschenaar is Vindingrijk een winkel voor tweedehands spullen van goede kwaliteit. "Maar we zijn toch vooral een plek waar 150 medewerkers werken en leren”, aldus manager Marco van Overbeek. “Zo leiden we hier jongeren op tot fietsenmaker en die kunnen daarna aan de slag in het reguliere bedrijfsleven." Ze vinden snel werk, de vraag naar fietsenmakers is groot.

Marco vertelt wat er gebeurt met de pakweg 2.300 fietsen die Vindingrijk jaarlijks bij het fietsendepot ophaalt. Een deel wordt opgeknapt en in de winkel verkocht, maar ze dienen ook om onderdelen een tweede leven te geven. Andere fietsen worden geschonken aan Vincentius, Loods73 en Copernikkel en aan mensen die zelf geen fiets kunnen betalen. Marco: "Hier gebeuren mooie dingen."

De fietsen komen uit de diverse fietsenstallingen in de stad, maar ook fietsen die staan op plaatsen waar dat niet mag. Die fietsen gaan naar het fietsendepot aan de Hedikhuizerweg. Een aantal fietsenstallingen vallen onder het beheer van Weener XL. Werkleider Charles Kuijpers stuurt 20 medewerkers aan en ziet vaak met verbazing allerlei fietsen langskomen. "Neem nou deze mooie fiets. Het kinderzitje dat op de bagagedrager is gemonteerd is alleen al zo'n tachtig euro waard. Stond dus een maand lang ergens in de stad geparkeerd. Geen idee of de eigenaar hem nog ophaalt."

De fietsen worden niet direct weggehaald als ze fout geparkeerd staan. De fietsen krijgen een label waarop vermeld staat dat de fiets op een bepaalde datum zal worden weggehaald. Dat gebeurt dus best vaak. De fietsen gaan dan naar het fietsdepot waar de eigenaar na betaling van de kosten de fiets kan ophalen. Als de fiets na 13 weken niet is opgehaald, dan gaat die bijvoorbeeld naar Vindingrijk. Ongeveer 10% van de 3000 verwijderde fietsen worden bij het depot opgehaald.

Bij Vindingrijk kijken ze naar de staat van de fiets en wordt die eventueel opgeknapt en daarna verkocht of weggeven. Soms is opknappen niet mogelijk, maar zijn onderdelen nog wel bruikbaar. Alles wat niet bruikbaar is, wordt als oud ijzer aangeboden.

Als ook die termijn is verstreken, komt Vindingrijk in actie. Afhankelijk van de staat waarin de fiets verkeert, wordt dat stalen ros opgeknapt en verkocht, weggegeven, gebruikt voor onderdelen of als oud ijzer aangeboden. Er worden jaarlijks ruim 3.000 fietsen verwijderd. Iets meer dan 10% wordt door de rechtmatige eigenaar opgehaald.

Auteur: Alfred Heeroma

507 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Meeste fietsen worden niet opgehaald