Pétanque vereniging teleurgesteld in gemeente
30-Mar-2026 19:22

Leestijd 3 minuten

Boisleduc-tent-6okt2025-1.jpg title =
Bij regen komt het water op de banen, ook in de tenten.
Fotograaf: PU Bois le Duc (persfoto) - Bron: PU Bois le Duc

Pétanque wordt regelmatig op baantjes in een buurt gespeeld al zal men het spel beter kennen als Jeu de Boules. Sinds 2022 heeft Den Bosch echter ook een echte vereniging met de naam Pétanque Union Bois le Duc. Ze spelen in de regionale competitie en doen dat best verdienstelijk. Een competitie in de buitenlucht kan niet het hele jaar. Ook in Den Bosch zijn de banen overdekt, maar over die overdekking is wel wat op te merken, maar de gemeente geeft geen thuis als het gaat om verbetering van die overkapping.

Sinds mei 2025 heeft de vereniging twee overdekte banen, maar afgelopen winter bleek dat de tenten gebreken vertoonden. Het is er winderig en ook koud. Bovendien is het best lawaaierig waardoor spelers slecht met elkaar kunnen communiceren. Doordat de banen laag liggen komt het bij regen regelmatig voor dat het grondwater omhoog komt.

Doordat er in de tenten niet te spelen is, wijkt de vereniging uit naar Ammerzoden, ook voor hun thuiswedstrijden. Het spel lijdt er niet onder, want het tweede team promoveerde afgelopen zaterdag naar de vierde klasse en het eerste team kan komend weekend voor de derde jaar op rij promoveren.

Pétanque is een kleine sport, maar toch is de vereniging teleurgesteld over de belangstelling van de gemeente. De gemeente merkte bij de Sportraad zelfs op dat men in de regio jaloers zou kijken naar de Bossche accommodatie omdat die op orde is. In realiteit ervaart de vereniging iets anders: "Een uitspraak die pijnlijk wringt met de realiteit van P.U. Bois le Duc. Want wat betekent 'goed op orde' als een vereniging die begint te presteren op nationaal niveau geen geschikte plek heeft om wedstrijden te organiseren? Het contrast tussen beleid en praktijk kan nauwelijks groter zijn."

Het is niet alleen vervelend voor de spelers dat ze moeten uitwijken dat geldt ook voor supporters. De vereniging geeft aan dat ze meer steun van de gemeente zou verwachten: "Voor 's-Hertogenbosch zelf betekent het een gemiste kans om sportieve successen lokaal zichtbaar te maken en te benutten. Jeu de boules is namelijk niet alleen een sport, maar ook een sociaal verbindend en laagdrempelig spel waaraan iedereen kan deelnemen, op individueel niveau en tegen zeer lage kosten: een setje boules volstaat."

De laatste twee jaar gaat de vereniging naar een aantal buurten met 'Joules in de Buurt' waarbij men wil bijdragen aan verbinding door te spelen op de buurtbaantjes.

De vereniging heeft het gevoel dat 'grote' sporten meer steun krijgen dan kleine sporten. "Het gevolg: verenigingen die zichzelf moeten redden, zelfs wanneer zij op steeds hoger niveau presteren. Dat is niet alleen onrechtvaardig, maar ook kortzichtig. Juist de diversiteit aan sporten maakt een stad aantrekkelijk en vitaal. Daarbij komt dat jeu de boules als spel juist een activiteit is die, binnen een sterk vergrijzende maatschappij, op een zeer laagdrempelige manier beweging en samenzijn van (met name) ouderen stimuleert. Een goed sportbeleid kijkt verder dan bezoekersaantallen en mediabelang: het ondersteunt ook de breedte en de top in minder bekende disciplines."

Ze zouden graag een passende oplossing willen hebben voor de slechte tenten. Ze willen niet alleen betere tenten, maar ook een passende en duurzame accommodatie die ruimte biedt aan samenkomsten van inwoners, verenigingen en maatschappelijke organisaties op het gebied van spel, sport en cultuur, binnen één duurzame accommodatie als sociaal hart van de wijk.

De vereniging hoopt dat gemeente in gesprek met ze wil.

Auteur: Alfred Heeroma

251 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Pétanque vereniging teleurgesteld in gemeente