Rattenoverlast lijkt mee te vallen
30-Apr-2026 16:54
Leestijd 1 minuut
Fotograaf: Gemeente - Bron: Gemeente
Afgelopen week kwam meermalen in het nieuws dat op de Onderwijsboulevard, rondom de studentenflats, opvallend veel ratten zitten. Ook elders in het Paleiskwartier worden ratten waargenomen. De gemeente roept bewoners op om melding te maken bij de gemeente, waarna de gemeente een professionele plaagdierenbestrijder inzet. Die beoordeelt de situatie en en neemt passende maatregelen. Dat helpt alleen als de bron wordt weggenomen.
Die bron is vaak voedsel dat achteloos op straat wordt achtergelaten. Dit is menselijk gedrag, maar behalve voorlichting kan de gemeente daar weinig aan doen. De gemeente heeft al eerder een infographic gemaakt. De gemeente gaat alleen over de openbare ruimte. Het college van B en W geeft aan dat er dit jaar maar een beperkt aantal meldingen van de Onderwijsboulevard zijn ontvangen. De ingeschakelde plaagdierenbestrijder geeft aan geen bijzonderheden te hebben ontdekt die duiden op een grote aanwezigheid van ratten. Op verzoek van de gemeente zijn er extra lokdozen geplaatst en wordt de situatie in de gaten gehouden.
Ratten worden ook in andere gemeenten waargenomen. Dit heeft zelfs al geleid tot sluiting van meerdere horecazaken. Dit is bij de Onderwijsboulevard nog niet zo.
Auteur: Alfred Heeroma
174 keer werd dit bericht gelezen

