Samenwerking voor Sparrenburgbos
24-Oct-2025 14:18

Leestijd 1 minuut

Sparrenbos.JPG title =
Er wordt gezocht naar een samenwerking om het Sparrenburgbos beter te kunnen beschermen.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Het Sparrenburgbos in Rosmalen is een bos dat veel bewoners graag behouden zien worden. In 2018 tekenden velen bewoners een petitie om dit te realiseren, want er waren bouwplannen. De gemeente is geen eigenaar van dit bos, maar wel verantwoordelijk voor toetsen van het omgevingsplan. Veel organisaties waren betrokken bij het behoud van het Sparrenburgbos en die werken nu samen in een werkgroep Sparrenburgbos. De gemeente voert overleg met deze werkgroep.

De gemeente geeft aan dat het Sparrenburgbos planologisch is beschermd en er geen reden is voor de gemeente om gronden aan te kopen om zo te borgen dat het bos beschermd wordt. Dat dit geen garantie dat er zaken mis kunnen gaan bleek eind maart, toen een grondeigenaar illegaal bomen kapte. De eigenaar is hierop aangeschreven en is een herplantingsverplichting opgelegd en bij herhaling er een last onder dwangsom worden opgelegd. Hiermee hopt de gemeente te voorkomen dat er wederom illegaal bomen worden gekapt. Verder zijn er ook nieuwbouwplannen bij verzorgingsinstelling Mariaoord, maar dat gaat om locaties waar eerder bebouwing stond, maar die verwoest zijn door brand.

Het Sparrenburgbos kent verschillende eigenaren. Dat maakt het de werkgroep lastig om een constructief overleg te hebben. De gemeente heeft de werkgroep aangeraden om een alliantie te vormen waarin niet alleen de diverse stichtingen en verenigingen zitten, die begaan zijn met het bos, maar ook de gebruikers en eigenaren van het bos. Die zouden dan gezamenlijk kunnen komen met een visie voor de toekomst van het bos. De werkgroep gaat hiermee nu aan de slag. De gemeente zal ondersteunt dit proces.

Auteur: Alfred Heeroma

292 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Samenwerking voor Sparrenburgbos