Speeltuintje weggehaald
30-Oct-2025 15:49

Leestijd 1 minuut

SpeeltuintjeVanZwietenpark.jpg title =
Speeltuintje nadat de toestellen waren verwijderd.
Fotograaf: Joep Gersjes - Bron: Voor Den Bosch

Gisteren is in het Van Zwietenpark op Maaspoort het speeltuintje door de gemeente verwijderd. Dit tot verbazing van de bewoners die van niets wisten. De reden lijkt te zijn dat bij een keuring is vastgesteld dat de toestellen geen geldig certificering hadden. Dit wil niet zeggen dat de toestellen meteen onveilig zijn, maar omdat de toestellen in de openbare ruimte staan is de gemeente wel verantwoordelijk als er iets gebeurd. Daarom is gekozen om de toestellen zo snel mogelijk weg te halen, mede omdat de inspectie had aangegeven dat de toestellen moesten worden verwijderd.

DTV meldt dat de leverancier van de toestellen failliet is en niet meer voor het onderhoud kan zorgen en daarmee ook niet voor certificering. De gemeente zal waarschijnlijk wel nieuwe toestellen terugplaatsen, maar dat best enige tijd duren. Er is een een jaarlijks budget voor nieuwe toestellen en daarin zal dit speeltuintje moeten worden opgenomen. *

De bewoners krijgen wel de kans om mee te praten over wat er dan terugkomt. Daarvoor wil de gemeente in gesprek met de bewoners op 12 november tussen 15.00 en 17.00 uur bij de locatie van het speeltuintje. Dat vindt Joep Gersjes van Voor Den Bosch dan weer niet gepast en heeft de gemeente gevraagd om dit te verplaatsen naar De Schans. Hij vraagt ook om duidelijkheid waarom het weghalen voor de communicatie heeft plaatsgevonden. Ook wil hij weten wat er gebeurt met de verwijderde toestellen.

* Het college geeft op 31 oktober aan dat de toestellen al in het budget van 2026 waren opgenomen. Daarmee zou vervanging binnen 4 tot 6 maanden mogelijk moeten zijn.

Auteur: Alfred Heeroma

320 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Speeltuintje weggehaald