Stationstuin niet toegankelijk voor mindervaliden
14-Feb-2025 13:38

Leestijd 2 minuten

Stationstuin-14feb2025-AlfredHeeroma.jpg title =
Midden in de Stationstuin is een onderbreking die niet te overbruggen is door mindervaliden.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Gisteren werd de Stationstuin geopend. De strook groen die een scheiding vormt op de Stationsweg is voorzien van bankjes, een wandelpad en er zijn duidelijk bloembedden zichtbaar. Er is echter 1 probleem, de strook is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers en anderen met een fysieke beperking.

Angeli Engels, manager van Onbeperkt 073, laat in het Brabants Dagblad weten dat ze tuin een goed initiatief vindt, maar vindt wel dat er niet gedacht is aan mensen met een fysieke beperking: "Mensen met een rolstoel kunnen er niet eens in, want aan alle kanten heeft de tuin een hoge instap. Dat maakt het direct ook moeilijk voor mensen die slecht ter been zijn. Het pad bestaat uit tegels die van elkaar af liggen. Daartussen is het onverhard. Wie in een rolstoel zit, slecht ter been is, blind of slechtziend is, kan er bijna niet overheen."

Als ik vrijdagmorgen ga kijken ben ik niet de enige die me verbaas. Er worden filmopnamen gemaakt en paar langskomende mensen in een rolstoel vinden het inderdaad jammer dat het gebiedje voor hen niet toegankelijk is en hopen dat er alsnog iets aan wordt gedaan.

Engels geeft in het Brabants Dagblad aan dat volgens haar best ruimte is voor op- en afstappen zodat het wel toegankelijk is. Ze merkt ook op dat het voor slechtzienden en mindervaliden die wel kunnen lopen het stenen pad ook niet vriendelijk oogt. Een geleidestrook kan al helpen en een verharding tussen stenen verkleind het struikelgevaar.

De tuin is een initiatief van Den Bosch Partners. In het Brabants Dagblad geeft Binnenstadsmanager Chrisje Clement toe dat de tuin niet rolstoeltoegankelijk is: "Dat bleek niet te doen, want om een helling, een ramp, te maken zodat je er met een rolstoel in kan, moet je graven en ruimte hebben. Helaas kunnen we er niet te diep graven en die ruimte hebben we ook niet. Het is dus niet gelukt. We gaan nog wel aan alle kanten een opstapje plaatsen, zodat andere mensen er wel in kunnen."

Bij Onbeperkt073 merken ze wel vaker dat bij ontwerpen van de openbare ruimte er niet of onvoldoende rekening wordt gehouden met de mindervalide medemens. Dat geldt trouwens niet alleen voor de openbare ruimte, ook bij het bouwen van woningen en andere gebouwen gaat het nogal eens mis. Daarom is deze organisatie nu samen met de gemeente en andere organisaties bezig om te kijken hoe het beter kan. Dat doen ze in Woon Advies Commissie. Een zogenaamde NEN-norm voor Toegankelijkheid van gebouwen is hierbij goed bruikbaar. Engels geeft aan dat een toegankelijk gebouw voor iedereen bijdraagt aan het verbeteren van de inclusiviteit. Als voorbeeld wordt de Verkadefabriek aangehaald waarbij zowel de entree als de brede gangen in het gebouw ruimte geven aan mindervalide mensen.

Auteur: Alfred Heeroma

903 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Stationstuin niet toegankelijk voor mindervaliden