Veel werk aan het spoor
18-Apr-2026 12:47
Leestijd 3 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Tot en met 2030 zal er veel werk aan het spoor plaatsvinden. In Vught is dit al langer gaande, maar ook In Den Bosch zullen er de komende jaren veel veranderingen plaatsvinden. Daarvoor hebben al voorbereidingen plaatsgevonden, maar de komende tijd zal dit steeds meer zichtbaar worden.
Dat begint al op 20 april. Dan begint men met het boren van een onderdoorgang voor kabels onder het spoor. Die kabels liggen er al, maar die liggen niet diep genoeg. Aan de kant van Boschveld zal de Edisonstraat twee weken worden afgesloten. Dat betekent dat hier geen verkeer kan rijden en ook parkeren is niet meer toegestaan. Aan de kant van Het Zand, bij de Kempenlandstraat, komt een hijskraan te staan. De werkzaamheden duren ongeveer vier weken.
De kabels moeten dieper worden gelegd omdat aan beide zijden van het spoor trillingswanden (TROC's) worden geplaatst. Die wanden gaan tot 18 meter diep. Die wanden zijn nodig om te voorkomen dat trillingen via de grond bij de huizen komen en daar voor beschadigingen zorgen. Vanaf half april tot media maart 2027 zal langs de Magistratenlaan een ondergrondse wand komen van ongeveer 300 meter lang. Daarvoor moet een installatie gebouwd worden. Hiervoor zijn nabij het parkeerterrein al een aantal bomen gekapt. Ook zal de geluidswand tijdelijk worden verwijderd om zo de werkzaamheden mogelijk te maken. De wand die terugkomt zal niet twee, maar vier meter hoog zijn. Om de werkzaamheden mogelijk te maken zal tijdens deze periode de Magistratenlaan in noord-zuid richting worden afgesloten.
Als de TROC aan de zijde van Boschveld klaar is, zal vanaf maart 2027 aan de zijde van Het Zand een dergelijke wand worden aangelegd. Hiervoor moeten vijf van de oude platanen worden gekapt. Dat is veel minder dan aanvankelijk in de planning zat. Bewoners kwamen namelijk in verzet en de wand komt nu dichter bij het spoor waardoor de meeste platanen kunnen blijven staan.
Deze werkzaamheden worden gedaan omdat er een extra (vierde) spoor bijkomt. Dit betekent dat het spoorviaduct over de Vlijmenseweg moet worden verbreed. Daar wordt in 2027 mee begonnen, wat ook inhoudt dat die weg dan tijdelijk zal worden afgesloten. Over het Drongelens kanaal komt een nieuwe spoorbrug.
Dit alles is nodig omdat er in de toekomst meer treinen gaan rijden. Dit betreft zowel meer passagierstreinen als goederentreinen (PHS). Naast de fysieke ingrepen zullen er ook minder zichtbare maatregelen genomen worden. Zo zullen de sporen worden voorzien van dempers, waardoor geluid en trillingen verminderen. Ook zullen de wagons van het goederenvervoer een betere demping krijgen.
Het project wordt in opdracht van ProRail uitgevoerd, maar zijn er meerdere (uitvoerende) partijen betrokken. Deze werken samen in Alliantie Vught Verdiept (AVV). Naar verwachting zijn de werkzaamheden in Den Bosch eind 2028 klaar. In Vught duurt het iets langer. In Den Bosch wil men vanaf 2030 gaan werken aan de verbouwing van het station. Dit een project dat los staat van de aanpassingen rondom het spoor.
De plannen voor het spoor zijn definitief. Niet alle bewoners zijn zich daarvan bewust. Afgelopen maandag was er en inloopavond over de werkzaamheden bij OMNII. Hoewel de plannen definitief zijn, wil dit niet zeggen dat omwonenden geen vragen stellen en/of suggesties mogen doen. AVV mag hiervoor altijd benaderd worden.
Auteur: Alfred Heeroma
229 keer werd dit bericht gelezen

