Weener XL werkt aan verbetering
11-Jul-2025 11:52

Leestijd 4 minuten

OudeVlijmenseweg-Weener-jul2023-AlfredHeeroma2a.jpg title =
Bij Weener XL wordt gewerkt aan een veiligere werkomgeving, maar ook aan de ontwikkeling van medewerkers.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Weener XL is een sociale werkvoorziening voor mensen met een lichamelijke of mentale beperking. De afgelopen jaren was er wat reuring rondom dit gemeentelijk werkbedrijf. Enerzijds omdat er sprake was van te veel onveilige werksituaties anderzijds omdat het bedrijf in juli 2023 verhuisde naar de Oude Vlijmenseweg. 2024 was het eerste jaar in de nieuwe situatie en in mei verschenen de eerste jaarverslagen. Hieruit blijkt dat er een aantal stappen zijn gezet om te komen tot een veilige werkomgeving en waar ontwikkeling van de werknemer centraal staat.

De sociale werkvoorziening biedt werkgelegenheid aan mensen die om wat voor reden dan ook niet meer in een reguliere baan kunnen werken. Dit gebeurt op indicatie van het UWV. Tot 2015 vielen de werknemers onder de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), vanaf 2015 vallen de werknemers onder de Participatiewet (PW). Het aantal werknemers dat onder de WSW (SW-medewerkers) valt, neemt langzaam af, terwijl het aantal medewerkers dat valt onder de PW (PW-medewerkers) juist toeneemt. Het doel is om medewerkers weer in een reguliere baan te krijgen, maar voor de meeste werknemers geldt dat Weener XL langdurig de werkgever is. Wel kan het zijn dat werknemers bij andere werkgevers in een beschermde functie geplaatst worden. Dan worden ze daar werknemer en betaalt de gemeente mee voor de extra begeleiding.

In 2024 heeft Weener XL gewerkt aan verbetering van de organisatiestructuur zodat die beter past bij de doelgroep. Ook worden nieuwe medewerkers beter geïnformeerd via een onboarding. Ook is het opleidingsaanbod verbeterd zodat de medewerkers zich beter kunnen ontwikkelen. Veel medewerkers maken hiervan gebruik en het beschikbare opleidingsbudget werd voor 90% besteed.

Hoewel alle medewerkers voor Weener XL werken is er wel een verschil tussen de medewerkers die onder de WSW vallen en die onder de PW vallen omdat er sprake is van verschillende CAO's. Zo krijgen SW-medewerkers een andere beoordeling dan PW medewerkers. 84% van de SW-medewerkers functioneerde voldoende tot zeer goed. Wel moet hierbij opgemerkt worden dat 15% van de medewerkers niet beoordeeld werden, meestal vanwege langdurige ziekte. Sowieso is het ziekteverzuim van ongeveer 15% hoger dan bij reguliere bedrijven (6 tot 9%). SW-medewerkers kunnen te maken krijgen met een maatregel. Dat kan variëren van een schriftelijke waarschuwing tot een waarschuwing met opschorting van loon. Met de PW-medewerkers vindt een evaluatiegesprek plaats, maar vindt er geen eindoordeel plaats. Hier wordt vooral gekeken naar de ontwikkeling van een medewerker.

De verhuizing heeft er ook toe geleid dat er een nieuwe Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is gekomen. Hiervoor werd een nieuw systeem gebruikt dat voor iedereen wennen was. Hieruit zijn een aantal verbeterpunten gekomen. Ook verbeterpunten die voortkomen uit (bijna)ongevallen worden meegenomen. Dit alles moet bijdragen een veilige en gezonde werkplek. Hierbij komt wel steeds meer de nadruk te liggen op preventie. In de nieuwbouw is een fitnessruimte en zijn individuele aanpassingen gedaan aan de werkplekken. Ook is de interne communicatie aangepast. Het taalgebruik in nu in Klinkende Taal, wat een schrijfwijze is in eenvoudig Nederlands op B1-niveau.

Een extern bureau heeft in 2024 een onderzoek gedaan naar werkbeleving en tevredenheid. De medewerkers zijn meer tevreden dan in 2022, toen een soortgelijk onderzoek is uitgevoerd, maar er is ruimte om nog meer stappen te zetten op het gebied van sociale veiligheid.
Het aantal medewerkers dat naar de vertrouwenspersoon stapte, nam tot van 20 in 2023 toe naar 30 in 2024. Volgens het jaarverslag is dit omdat medewerkers beter op de hoogte waren van de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon. Alle medewerkers hebben een theaterstuk bezocht dat ging over sociale veiligheid. 19 meldingen gingen over (verbale) agressie, intimidatie, onheuse bejegening, 2 over pesten en 1 over intimidatie. De overige 8 gingen over arbeidsvoorwaarden of zaken in de privésfeer. Er blijft aandacht nodig om de relatie tussen leidinggevenden en operationeel personeel goed te houden. Er wordt opgemerkt dart een medewerker iets anders kan ervaren dan dat de zender heeft bedoeld.

Het aantal ongevallen is best hoog (24), maar ligt in lijn met het aantal ongevallen in eerdere jaren. Wel is er een stijging van het aantal meldingen van agressie (55). Dit betreft vooral medewerkers in publieke functies die onheus worden bejegend door het publiek.

In 2025 wil Weener XL doorgaan op de ingeslagen weg en verbeteringen doorvoeren daar waar het kan. Bij Weener XL werkte eind 2024 1124 mensen. In 2024 kwamen er 137 mensen bij en gingen er 141 weg. Het sociaal jaarverslag en de het ARBO-jaarverslag zijn besproken in de ondernemingsraad van Weener XL. De gemeenteraad heeft speciale aandacht voor dit gemeentelijk werkbedrijf vanwege de negatieve zaken die hen onder de aandacht zijn gebracht.

Sociaal jaarverslag Weener XL 2024

Auteur: Alfred Heeroma

584 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Weener XL werkt aan verbetering