Werkzaamheden waterkering Bossche Broek
07-May-2026 11:19

Leestijd 1 minuut

DijkBosscheBroek.jpg title =
Met graafmachines wordt momenteel de graslaag van de dijk gehaald.
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Sinds eind april wordt wordt er gewerkt aan de waterkeringen (dijken) rondom het Bossche Broek Noord. Deze kering is ook een populair wandelpad, maar tot eind augustus is de deze maar beperkt toegankelijk. Dat geldt ook voor het pondje 'De Moerasdraak' dat recentelijk nog een opknapbeurt kreeg.

De keringen zorgen voor bescherming tegen overstromingen. Deze keringen moeten periodiek worden onderhouden, omdat door recreatie of dieren (denk aan bevers die er gangen in graven) zijn verzwakt. Bij hoogwater bestaat dan de kans dat een kering niet goed werkt en dan doorbreekt. Daarom is er een Herstelprogramma Keringen.

Er wordt nu gewerkt aan de kering vanaf de noordzijde (ingang Pettelaarsweg) en de westzijde langs de Dommel tot aan Vught (ingang Paardensteeg). Na het hoogwater in 2024 zijn de keringen aan de zuidkant van Het Bossche Broek vorig jaar al aangepakt.

De uitvoer van de werkzaamheden vindt vooral overdag plaats. Vanwege de veiligheid is het pontje bij de Vughterbrug dan niet beschikbaar. Na 17.00 uur en in het weekend is het pontje wel beschikbaar, maar is dijk afgesloten. Er kan alleen gewandeld worden vanaf de Singelgrachtweg. Omdat er met zware voertuigen gewerkt wordt, liggen er stalen platen op de dijk.

Op dit moment wordt de oude graslaag weggehaald. Daarna wordt er gaas over de dijk neergelegd, wat moet voorkomen dat dieren in de dijk kunnen graven. Nadat er nieuwe grond is aangebracht zal de dijk opnieuw worden ingezaaid. De werkzaamheden worden nu uitgevoerd, omdat er in de zomer een lage waterstand is. Het is belang dat de werkzaamheden klaar zijn voor de herfstperiode wanneer de kans op hoogwater groter wordt.

Auteur: Alfred Heeroma

181 keer werd dit bericht gelezen






Den Bosch Politiek | Werkzaamheden waterkering Bossche Broek