Hernández verklaart oprichten nieuwe partij
21-Jan-2026 15:59
Leestijd 1 minuut
En een advertentie in de Bosssche Omroep geeft voormalig lijsttrekker van 50PLUS, Adriana Hernández, aan waarom ze een nieuwe partij heeft opgericht. Ze vindt dat lokale politiek ook lokaal moet zijn en dus dichtbij de kiezer. Bij het opstellen van de lokale kandidatenlijst had de lokale afdeling echter niets te zeggen, deze is door de provinciale afdeling opgesteld. Volgens Hernández is daarmee de afstand lokale betrokkenheid en centrale besluitvorming onaanvaardbaar groot geworden.
Ze geeft aan de de kandidatenlijsten achter gesloten deuren werden bepaald, er geen inspraak was en haar kandidatuur, gesteund door de lokale afdeling, werd genegeerd. Ze heeft het gevoel dat een vrouw niet meer als kandidaat gekozen mag worden en refereert daarbij het vrouwen kiesrecht dat ruim 100 jaar geleden van kracht werd.
Ze vindt lokale democratie een recht is dat actief beoefend moet kunnen worden en daar horen eerlijkheid, transparantie en betrokkenheid bij. Ze is met zeven leden een nieuwe partij begonnen onder de naam Senioren 's-Hertogenbosch. Ze blijft daarbij wel trouw aan de punten die ze bij 50PLUS ook verdedigde, zoals toegankelijke zorg, betaalbare en passende woningen, veilige wijken, toegankelijk openbaar vervoer.
Auteur: Alfred Heeroma
156 keer werd dit bericht gelezen

